Met de trein op wintersport, sporen naar de sneeuw

De bladeren beginnen te vallen, we steken thuis de kachel aan en binnenkort zitten we weer in de vrieskou en het winterweer. Tijd om lekker warm binnen te zitten, maar ook tijd om eens na te denken over een wintervakantie. Want was is er nou leuker van een besneeuwde berg af te suizen (of een mooie sneeuwwandeling te maken). En het fijne is, naar de wintersport reis je comfortabel en milieuvriendelijk per trein! Het lijkt erop dat in het winterseizoen 2021/2022 weer wat wintersport mogelijk is, en er rijden ook weer speciale wintersporttreinen.

Snel naar:
Naar Oostenrijk per trein op wintersport
Naar Zwitserland per trein op wintersport
Naar Frankrijk per trein op wintersport
Naar Duitsland per trein op wintersport
Naar Italië per trein op wintersport
Naar andere landen (Tsjechië/Scandinavië) per trein op wintersport

Waarom per trein naar de wintersport?

Sinds een jaar of tien is er een opvallende toename van mensen die per vliegtuig naar de wintersport reizen. Normaal gesproken vind ik vliegen binnen Europa al dom, maar naar de wintersport is het oliedom! Door de CO2-uitstoot wordt de sneeuwzekerheid minder en zul je steeds hoger in de Alpen moeten gaan zitten om een goede sneeuwzekerheid te krijgen. Door te vliegen verpest je dus je eigen vakantie. Het is alsof je naar de Efteling wil reizen en kiest voor een vervoermiddel dat het Sprookjesbos laat afbranden en de Python laat instorten….

Bovendien zijn de treinverbindingen naar de Alpen uitstekend. Directe (wintersport)treinen rijden vanuit Nederland naar Oostenrijk, Zwitersland en Frankrijk. Het is dé manier om milieuvriendelijk naar de sneeuw te reizen, en nog comfortabel ook. En je bagage naar de wintersport is altijd omvangrijk door dikke skikleding, in de trein hoef je daar geen tientallen Euro’s voor bij te betalen.

De trein komt in Oostenrijk en Zwitserland tot in de skidorpen. Als je vliegt op Zürich of Salzburg dan ben je zo nog een paar uur onderweg om in de betere skigebieden te komen. En de kosten van zo’n dure (taxi)transfer komen wel bovenop je goedkope vliegticket.

En wil je twee dagen extra vakantie? Reis dan per nachttrein, door aankomst ’s ochtends en vertrek ’s avonds kun je twee dagen extra skiën. En met een goed barrijtuig begint de après-ski al aan boord.

Al met al genoeg redenen om per trein naar de wintersport te reizen. Daarom een overzicht van alle mogelijkheden.

Naar Oostenrijk

Oostenrijk is niet voor niets het meest populaire land voor Nederlanders om op wintersport te gaan. Mooie sneeuwzekere skigebieden, schattige Alpendorpjes en een geweldige après-ski. En het fijne is, in Oostenrijk zijn de wintersportgebieden uitstekend per trein te bereiken met directe treinen vanuit Nederland!

Met name in Tirol rijdt de trein tot in bekende wintersportdorpen als Westendorf, Kirchberg, Kitzbühel en Zell am See. Je loopt vanaf het station naar het hotel en zo door naar de skilift. En door directe treinen stap je op in Nederland en uit op je wintersportbestemming in Oostenrijk. Geen gedoe met overstappen of omslachtige transfers vanaf het vliegveld. Instappen is direct vakantie.

De Nightjet naar Oostenrijk

De Nightjet op het centraal station van Innsbruck

Sinds mei 2021 rijdt er weer een dagelijkse nachttrein van Nederland naar Oostenrijk, de Nightjet. Dit is dé trein om mee op wintersport te gaan. De trein rijdt dagelijks, is comfortabel en betaalbaar. De Nightjet vertrekt ’s avonds uit Amsterdam, Utrecht en Arnhem en komt de volgende ochtend aan in Kufstein, Wörgl, Jenbach en Innsbruck.

In Wörgl stap je makkelijk over richting Westendorf, Kirchberg, Kitzbühel en Zell am See. In Jenbach is er aansluiting naar het geliefde Zillertal en in Innsbruck kun je overstappen naar o.a. Landeck, Ötztal, Landeck, Bludenz en naar Italië.

Reisklasses in de Nightjet

Voor uitgebreide informatie over de Nightjet, zie Alles wat je moet weten over de Nightjet naar Oostenrijk

De meest simpele klasse in de Nightjet zijn de zitplaatsen. Deze zijn in 6-persoonscoupé’s met zijgang. Voor meer comfort tijdens de reis kun je de stoelen onderuit trekken. Een ontbijt is niet inbegrepen bij een zitplaats, maar wel aan boord van de trein te koop.

Als je wilt slapen tijdens de reis dan zijn de ligplaatsen een goede optie, deze zijn er in een variant met vier of zes personen per coupé. Dekens, lakens en kussens zijn inbegrepen, de wasruimte en het toilet bevinden zich op de gang. Een ontbijt is in het ligrijtuig inbegrepen. Dit bestaat uit een kop koffie/thee en twee Kaiserbrötchen met jam. Niet heel uitgebreid, maar toch een fijne manier om wakker te worden. Voor familie’s bestaande uit maximaal 3 volwassenen en 3 kinderen t/m 14 jaar bestaat de mogelijkheid om een ligcoupé privé te boeken. Voor €209 tot €269 (afhankelijk van de vertrekdag) krijg je hiermee een hele ligcoupé privé, een erg aantrekkelijk aanbod voor families.

De meest luxe klasse in de Nightjet zijn de slaapcoupé’s. In deze coupé is plek voor maximaal 3 personen (3 bedden boven elkaar). Een wastafel is aanwezig in de coupé, douche en toilet bevinden zich op de gang. Per rijtuig zijn er ook 3 luxe slaapcoupé’s die een eigen badkamertje met douche, wastafel en toilet hebben. Een uitgebreid ontbijt is inbegrepen, dit kun je zelf middels een keuzeformulier aan boord naar wens samenstellen. In tegenstelling tot de Alpen Express kun je de slaapcoupé’s ook op indeling boeken, je deelt de coupé dan met 1 of 2 personen van hetzelfde geslacht. Privé boeken als twee- of éénpersoonscoupé is ook mogelijk.

In de Nightjet vind je geen restauratie of barrijtuig met après-ski-hits, maar je kunt bij de steward wel drankjes en snacks kopen.

Nightjet transfers

De Nightjet komt niet helemaal tot in de wintersportplaatsen zoals de Alpen Express. Ook biedt men geen transfers vanaf het station direct naar het hotel aan. Via de website van de ÖBB kun je echter wel tickets bijboeken voor aansluitende treinen en streekbussen naar vrijwel alle bestemmingen in Oostenrijk.

Nightjet boeken

Hoe je de Nightjet boekt (inclusief de zeer aantrekkelijk geprijsde familie-coupé’s) lees je hier.

De Alpen Express naar Oostenrijk

Dé wintersporttrein van Nederland is de Alpen Express. Iedere vrijdagavond in februari 2022 rijdt deze trein direct vanaf Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Venlo naar Oostenrijk. Op zaterdagochtend komt de trein aan in Wörgl waar deze gesplitst wordt in een deel via o.a. Jenbach, Innsbruck, Ötztal, Landeck naar eindbestemming Bludenz. Het andere deel rijdt via o.a. Westendorf, Kirchberg, Kitzbühel en Zell am See naar Bischofshofen. Op zaterdagavond rijdt de trein in omgekeerde richting, met aankomst op zondagochtend in Nederland. Doordat veel accommodaties in Oostenrijk van zaterdag t/m zaterdag aangeboden worden, sluiten de vertrekdagen van de Alpen Express prima aan op één of twee weken wintersport.

Reisklasses in de Alpen Express

De Alpen Express is een nachttrein, je kunt kiezen uit twee verschillende klassen om de nacht door te brengen. De ligplaatsen zijn de meest eenvoudige coupé’s. In deze coupé’s met zijgang is plaats voor maximaal vijf of zes personen, waarbij de banken voor het slapen worden omgebouwd tot ligbanken boven elkaar. Dekens, lakens en kussens zijn aanwezig, wasruimtes bevinden zich op de gang. Onder het onderste bed en boven de coupédeur is voldoende ruimte aanwezig om grote bagage op te bergen. Ontbijt is niet inbegrepen, maar wel bij te boeken of aan boord te koop. De ligcoupé’s kunnen ook op indeling geboekt worden, daarbij deel je dus met vreemden. Reis je met vier, vijf of zes personen dan is het boeken van een privé-coupé aantrekkelijk dan komen er geen andere reizigers bij.

De luxere klasse in de Alpen Express zijn de slaapcoupé’s. Deze coupé’s zijn uitsluitend privé te boeken en geschikt voor maximaal drie personen. Anders dan in de ligrijtuigen slaap je hier in echte bedden met een matras, dekbed en kussen. In de coupé bevindt zich een wastafeltje, toiletten zijn op de gang. Het ontbijt is inbegrepen in de slaapcoupé’s.

De grote troef van de Alpen Express is het barrijtuig. In deze rijdende après-skihut begint het feest al in Nederland. Terwijl de trein zich ’s avonds en ’s nachts door Duitsland slingert kun je onder het genot van een biertje alvast helemaal in de party-stemming komen. Overigens hoef je niet perse van hossen te houden om met de Alpen Express te reizen, Met een leuk kaartspel of een goed boek is het in de coupé’s ook prima reizen, de steward verzorgt graag iets te knabbelen of drinken in de lig- of slaapcoupé.

Alpen Express transfers en boeken

Veel wintersportdorpen in Oostenrijk hebben zelf een treinstation. Door een goede keuze van accommodatie kun je dus vanaf het treinstation zó naar je hotel lopen. Ligt jouw ideale wintersportbestemming echter verder van een treinstation af, dan kun je naar vrijwel ieder wintersportdorp een transfer bijboeken. Hierdoor wordt je na aankomst van de trein direct naar je hotel gebracht en voor vertrek van de trein weer opgehaald. De transfer kun je direct bij boeking toevoegen, let erop dat je naam en adres van accommodatie bij de hand houdt.

Alle informatie over de Alpen Express vind je op de speciale website. Het boeken van de trein doe je via de website van de Treinreiswinkel. Zij zijn ook de opdrachtgever van de trein, de ritten worden uitgevoerd door Rail Experts.

De trein van GreenCityTrip naar Innsbruck in Oostenrijk

Sinds oktober 2021 rijdt er een nachttrein van de reisorganisatie GreenCityTrip naar een aantal steden in Europa. Voor de wintersport zijn de vertrekken naar Innsbruck interessant, in de directe omgeving van Innsbruck vind je uitstekende skigebieden zoals het Stubaital. De trein rijdt naar Innsbruck op 27 december 2021, 2, 13, 20, 27 januari 2022, 11, 22 februari 2022 en 6, 14, 18, 22, 26 maart 2022. Vertrek in Nederland is ’s avonds vanaf de stations Breda, Rotterdam, Den Haag HS, Amsterdam, Utrecht en Arnhem, aankomst in Innsbruck de ochtend daarop.

De trein van GreenCityTrip in Utrecht

Omdat men van oorsprong pakketreizen verkoopt, is de retourreis altijd twee dagen na aankomst (je hebt dus drie volle dagen om te skiën). De nachttrein van GreenCityTrip is dus vooral interessant als je een kort skiweekend wilt doen in de omgeving van Innsbruck, maar de mogelijkheden zijn daar zeker!

Aan boord van de trein van GreenCityTrip

Aan boord van de trein van GreenCityTrip vind je drie reisklasses: Luxury, Premium en Economy. De Luxury-klasse zijn slaapcoupé’s met 2 bedden, een wastafeltje, stopcontact en airco in de coupé en toilet op de gang. Koffie en thee zijn inbegrepen.

De Premium-klasse zijn vierpersoons ligcoupé’s waarbij de zitbanken worden omgeklapt naar bedjes (2x twee boven elkaar). In de coupé is er airco en een stopcontact, WC en wasruimte zijn op de gang. De Economy-klasse is grotendeels gelijk aan de Premium-klasse, maar dan in een ligcoupé voor 6 personen. De airco en het stopcontact missen hier.

De rijtuigen in de trein van GreenCityTrip worden gehuurd van Euro Express in Münster, een bekende chartertreinverhuurder. Dit zijn grotendeels oude rijtuigen van Deutsche Bahn die in het verleden in de CityNightLine reden. Het zijn niet de nieuwste rijtuigen, maar voor een nachtje is het prima te doen. De slaaprijtuigen (Luxury-klasse) hebben een respectabele leeftijd van 65 jaar, maar zijn in de jaren 90 grondig gemoderniseerd.

Voor alle reisklasses geldt dat je voor vrijwel alle extra’s moet bijbetalen, ook voor basics als beddengoed en ontbijt. Je kunt hier dus geld besparen door zelf een slaapzakje, iets te eten/drinken en ontbijt mee te nemen (dat is ook toegestaan).

De trein van GreenCityTrip boeken

Bij GreenCityTrip kun je kiezen uit pakketten inclusief hotelovernachtingen of losse tickets waarbij je zelf nog onderdak moet regelen. GreenCityTrip werkt volgens het “low-cost”-model wat we ook uit de luchtvaart kennen. Dat betekent dat de basisprijs laag is, maar dat je voor allerlei zaken moet bijbetalen die in de Alpen Express of Nightjet inbegrepen zijn. Het is vooral goed om te kijken welke extra’s je wilt bijboeken (een slaapzakje en ontbijtje kun je ook zelf meenemen). Als je alle extra’s geselecteerd hebt, is het goed om de prijs te vergelijken met bijvoorbeeld de Alpen Express of Nightjet.

Per ICE naar Oostenrijk

Naast de nachttrein kun je ook per ICE naar Oostenrijk reizen. Voordeel is dat de reistijd meestal wat korter is dan per nachttrein. De reistijd in de nachttrein is natuurlijk wel effectiever omdat je kunt slapen aan boord (of een poging daartoe althans). Daarbij is de reis per ICE ook qua uitzicht leuk, niets mooier dan het landschap langzaam zien te veranderen door een treinraam. En de ICE’s rijden natuurlijk meerdere keren per dag, waardoor je heel flexibel kunt plannen op vertrek- en aankomst. Daarbij reizen kinderen t/m 14 jaar zelfs helemaal gratis mee!

Nadeel is dat er geen directe ICE”s vanuit Nederland naar Oostenrijk zijn. Je zult dus altijd ergens moeten overstappen, waardoor je moet gaan sjouwen met je bagage. Door voldoende overstaptijd te plannen kun je dit echter ondervangen en verklein je de kans op gemiste aansluitingen.

ICE-verbindingen naar Oostenrijk

Vanuit Nederland rijdt ongeveer iedere twee uur een ICE naar Frankfurt. Deze trein stopt onderweg ook in Düsseldorf en Keulen. In deze plaatsen is er aansluiting op frequente ICE-treinen naar München. Vanaf München rijden regelmatig EuroCity- en Railjet-treinen naar o.a. Wörgl, Jenbach, Innsbruck, Salzburg, Bischofshofen, Bad Gastein en Villach. Op deze manier kun je de meeste wintersportplaatsen met 2 keer overstappen bereiken, de kleinere stations met 3 keer.

Er zijn echter ook mogelijkheden met één overstap. Zo kun je vanuit Nederland per ICE (vertrek Amsterdam 06.37, niet op zondag) naar Frankfurt reizen. Na aankomst in Frankfurt om 10.31 is er tijd voor een uitgebreide Kaffee mit Kuchen. Om 12.20 vertrekt er een EurCity richting Graz die o.a. stopt in Bischofshofen, Radstadt en Schladming. Voor de terugreis kun je hier ’s ochtends tussen 8 en half 9 instappen, aankomst in Frankfurt is om 15.40. De directe ICE naar Amsterdam vertrekt om 16.29 met aankomst op het CS om 20.30.

Voor de terugreis bestaat er ook een reismogelijkheid met één overstap vanuit o.a. Bad Gastein, Schwarzach St Veit, St Johann im Pongau en Bischofhofen. Vertrek is hier tussen 9 en 11 ’s ochtends, deze EuroCity-trein komt om 16.56 in Mannheim aan. Vanuit Mannheim vertrek je om 17.35 per directe ICE naar Arnhem, Utrecht en Amsterdam (aankomst 21.28).

En voor reizigers naar het Oostenrijkse Kleinwalsertal, wat makkelijk toegankelijk is via het Duitse Oberstdorf. Je vertrekt dan om 08.08 per ICE naar Keulen (aankomst 10.46). Vanuit Keulen is er een directe Intercity naar Oberstdorf, vertrek om 11.07 en aankomst in 18.13. De terugreis begint om 09.51 in Oberstdorf en arriveert in Keulen om 16.45. De ICE naar Amsterdam vertrekt om 17.46 en komt daar aan om 20.30.

Reizen per ICE

In de ICE kun je kiezen uit 1e of 2e klas. In de 2e klas staan de stoelen in rijen van 2x 2 aan weerszijden van het gangpad, in de 1e klas is dit in een 2+1-opstelling. Hierdoor heb je meer ruimte en zijn de coupé’s meestal veel minder druk. Daarnaast kun je in de eerste klas ook eten en drinken uit de restauratie op je plaats laten bezorgen. Vaak is de meerprijs voor 1e klas bij bijtijds boeken slechts €10 of €20, zeer de moeite waard voor een reis van 10 tot 12 uur!

Aan boord van de ICE’s is er ook wifi aanwezig (in tegenstelling tot de Alpen Express, trein van GreenCityTrip of Nightjet die geen wifi hebben). Tevens biedt Deutsche Bahn een entertaimentportaal met gratis (Duitstalige) films en series. En voor het broodnodige opladen zijn er zowel in de 1e als 2e klas stopcontacten.

Hou er wel rekening mee dat de bagageruimte in de ICE beperkter is dan in de Alpen Express, trein van GreenCityTrip of Nightjet. Neem geen enorm grote koffers mee en huur de ski-uitrusting het beste in Oostenrijk als je per ICE reist.

Tickets voor de ICE boeken bij Deutsche Bahn

Deutsche Bahn biedt prima tarieven voor treinreizen naar Oostenrijk. Als je op tijd boekt zijn enkele reizen vanaf Nederland naar Oostenrijk al te boeken vanaf €49,90 in de 2e klas of €69,90 in de 1e klas. Als je met kinderen reist is het extra aantrekkelijk, er reizen namelijk maximaal 4 kinderen (t/m 14 jaar) gratis met een volwassene mee.

Het reserveren van zitplaatsen (een must op drukke reisdata rond Kerst en in de Krokusvakantie) kost €4 p.p. per enkele reis in de 2e klas, voor een familie is dit €8 totaal. In de 1e klas is het reserveren van zitplaatsen inbegrepen bij het ticket.

Tickets boek je makkelijk via de website van Deutsche Bahn. Let erop dat deze website soms vrij korte overstaptijden geeft, niet aan te raden als je moet overstappen met veel bagage. Gelukkig kun je dat eenvoudig aanpassen. Klik hiervoor niet op het knopje “Zoeken”, maar op de knop “Overige opties”:

De knop “Overige opties” op de website van Deutsche Bahn

In het volgende scherm kun je de overstaptijd naar wens aanpassen, bijvoorbeeld naar minimaal 15 minuten. Dat geeft wat meer rust in de reis en minder kans op gemiste aansluitingen.

Selecteer de gewenste minimale overstaptijd

Tickets voor de winterperiode half december komen bij Deutsche Bahn pas in de verkoop na half oktober. Wil je dus reizen met Kerst of later, dan kun je de treintickets pas per half oktober boeken. Zie voor veel andere tips&trucs ook de zeven tips voor de voordeligste Sparpreis-tickets naar Duitsland.

Ticket voor de ICE boeken bij de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB)

Ook de Oostenrijkse Spoorwegen verkopen tickets vanuit Nederland naar Oostenrijk. Het is verstandig om in de Ticketshop van de ÖBB te kijken in de volgende gevallen:

  • Als de tarieven van Deutsche Bahn voor je gewenste reisdatum (erg) duur zijn. De ÖBB kan in zo’n geval nog voordeligere Sparschiene-tickets beschikbaar hebben. In dat geval loont het om de prijzen te vergelijken.
  • Als je nog een busreis aansluitend op je treinreis nodig hebt. ÖBB verkoopt doorgaande bustickets naar de meeste bestemmingen waar ÖBB Postbus naartoe rijdt. Ook verkopen ze doorgaande kaartjes voor regionale treintjes als de Zillertalbahn.

Let er wel op dat de ÖBB-Ticketshop in sommige gevallen alleen voor een deeltraject een prijs geeft. Dit wordt weergegeven met de tekst “Ticket for section only” in de Ticketshop:

Voor de bovenste verbinding is het tarief €69 voor de hele reis, voor de onderste verbinding alleen voor het deeltraject München-Zell am See.

Na betaling per creditcard of Paypal ontvang je de tickets als PDF in je e-mail. De tickets uit de ÖBB-Ticketshop moeten wel uitgeprint worden als je reis in het buitenland start.

Interrail als alternatief voor dure ICE-tickets

Mocht een retourticket bij last minute boeken of drukke reisdata nou duurder uitvallen dan circa €220 (€170 als je jonger dan 28 bent)? Boek dan een Interrail Global Pass voor 3 dagen in 1 maand, deze is voordeliger en ook geldig voor een retour Nederland-Oostenrijk vv. Kinderen t/m 11 jaar reizen gratis mee met een volwassene van 28 jaar of ouder (max 2 kinderen per volwassene). Interrail geldt overigens niet op lokale smalspoortreinen of de bussen in Oostenrijk. Zie voor meer informatie het artikel wat ik er eerder over schreef.

De UrlaubsExpress naar Oostenrijk

Als laatste mogelijkheid is er nog de UrlaubsExpress-nachttrein vanaf Bremen, Münster, Dortmund, Düsseldorf en Hannover naar o.a. Wörgl, Jenbach, Innsbruck, Ötztal, Landeck naar St Anton am Arlberg. Men biedt daarbij een aansluitende treinverbinding naar o.a. Kirchberg, Kitzbühel en Zell am See.

Men rijdt met oud&nieuw en van half januari tot half maart op vrijdagen heen (aankomst in Oostenrijk op zaterdagochtend) en op zaterdagen terug (aankomst in Duitsland op zondagochtend). In de UrlaubsExpress kun je gebruik maken van ligcoupé’s, in de trein vanaf Hannover zet men ook slaaprijtuigen in. Informatie en boeking kan via de homepage van UrlaubsExpress (vanaf Münster/Dortmund/Düsseldorf/vanaf Bremen/Hannover)

Persoonlijk zou ik de UrlaubsExpress alleen als laatste mogelijkheid overwegen als alle andere (nacht)treinen volgeboekt zijn. De treinen die UrlaubsExpress inzet op deze verbindingen zijn zeer gedateerd en het onderhoud is gebrekkig. Daarbij vraagt het bedrijf een hoge aanbetaling en is betaling per creditcard (waarmee je de betaling kunt terughalen als er problemen zijn) niet mogelijk. Overweeg dit dus alleen als allerlaatste mogelijkheid en boek (als het kan) pas kort van tevoren. Lees zelf de reviews op Trustpilot of Google.

Voor de aanreis kun je gebruik maken van de IC-Berlijn tot Hannover, de ICE naar Düsseldorf of de regionale trein vanaf Enschede naar Münster/Dortmund, of vanaf Arnhem/Venlo naar Düsseldorf.

Naar Zwitserland

Per trein onderweg door de sneeuw in Zwitserland

Waar meer dan de helft van de Nederlandse wintersporters Oostenrijk als bestemming kiest, gaat maar zo’n kleine 3 procent naar Zwitserland (zie de cijfers van het CBS). Nu zal dit ook veroorzaakt worden door het prijsniveau wat stukken hoger ligt dan Oostenrijk of Frankrijk.

Aan de andere kant biedt Zwitserland wel enkele fantastische skigebieden en prima accommodaties. En het fijne is, het is allemaal bereikbaar met het beste openbaar vervoer van Europa. Ieder denkbaar dorpje is bereikbaar met een uitgebreid stelsel van treinen, bussen en kabelbanen die allemaal naadloos op elkaar aansluiten. En dat openbaar vervoer is prima ingericht op wintersporters, zo hebben vrijwel alle treinen skihouders aan boord.

Als er een land is waar je niet heen hoeft te vliegen of te autorijden voor de wintersport dan is het Zwitserland.

Met de Nightjet naar Zwitserland

Vanaf december 2021 rijdt er een tweede Nightjet vanuit Nederland. Vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem reis je direct en comfortabel naar Basel en Zürich. Op deze stations stap je makkelijk over naar bekende Zwitserse wintersportplaatsen als Davos, St Moritz en Zermatt.

Per ICE naar Zwitserland

De makkelijkste manier om per trein naar Zwitserland te reizen is de directe ICE-trein vanuit Amsterdam (08.08), Utrecht (08.37) en Arnhem (09.08) naar Basel SBB (14.47). Terug vertrekt deze trein uit Basel om 15.13 en komt om 20.25 in Arnhem aan, 21.00 in Utrecht en 21.30 in Amsterdam. Deze ICE-trein rijdt dagelijks.

In Basel zijn uitstekende aansluitingen naar alle bestemmingen in Zwitserland. Zo rijden er directe treinen naar Chur, Brig, Visp en Interlaken. Vanaf deze stations is er ook weer een prima aansluitingen op de bussen en bergtreinen die je naar wintersportbestemmingen als Lenzerheide, Arosa, Grindelwald, Wengen, Mürren, Saas Fee of Zermatt brengen. Deze verbindingen rijden elk uur of zelfs ieder half uur, dus ook bij vertraging is het geen probleem om nog op je bestemming te geraken.

De ICE naar Basel is een moderne hogesnelheidstrein die voorzien is van comfortabele stoelen in de 2e klas (2+2-opstelling) of 1e klas (2+1-opstelling). Er is een restauratie aan boord aanwezig en in de 1e klas kun je ook eten en drinken vanaf je zitplaats bestellen. Aan boord van de ICE’s is er wifi aanwezig. Tevens biedt Deutsche Bahn een entertaimentportaal met gratis (Duitstalige) films en series. Alle zitplaatsen in zowel 1e als 2e klas zijn voorzien van stopcontacten.

Tickets voor de ICE boeken bij Deutsche Bahn

Evenals naar Oostenrijk biedt Deutsche Bahn ook prima Sparpreis-tarieven naar Zwitserland. Zo reis je van bijvoorbeeld van Amsterdam naar Wengen of vanaf Leeuwarden naar Arosa al vanaf €49,90 per persoon (€79,90 in de eerste klas). Kinderen t/m 14 jaar reizen gratis mee. Een zitplaatsreservering (aan te raden!) kost €4,50 p.p. of €9 per gezin, in de 1e klas is dit inbegrepen bij je ticket.

Belangrijk om te weten: het is altijd voordeliger om een doorgaand ticket vanuit je Nederlandse instapstation helemaal tot de Zwitserse eindbestemming te kopen. De Sparpreis-tarieven kun je naar de meest kleine stations boeken. Zelfs op een aantal busverbindingen zoals Chur-Lenzerheide, Frutigen-Adelboden en de kabelbanen van Lauterbrunnen naar Mürren en van Betten naar Bettmeralp zijn doorgaande Sparpreis-tickets te boeken. Denk dus niet: ik boek een kaartje naar Basel en trek daar een los kaartje naar Bettmeralp uit de kaartautomaat. Losse tickets in Zwitserland zijn schreeuwend duur, een los kaartje Basel-Bettmeralp kost 100 Frank, zo’n 90 Euro. Probeer dus altijd zoveel mogelijk doorgaande tickets te boeken.

Enige uitzondering hierop zijn de treinen naar Zermatt. De Sparpreis-tarieven gelden niet op het traject van de Matterhorn Gotthard Bahn van Visp naar Zermatt. Als je naar Zermatt wilt reizen boek je dus het beste een kaartje tot Visp en een los ticket Visp-Zermatt (bijvoorbeeld via de website van de Matterhorn Gotthard Bahn). Een losse enkele reis kost 37 Zwitserse Frank (zo’n 34 Euro), retour dus een kleine €70. Interrail geldt wel tot Zermatt, naar Zermatt is het dus al snel voordeliger om op een Interrailkaart te reizen.

Sparpreistickets naar Zwitserland boek je makkelijk via de website van Deutsche Bahn of de DB-Navigator.

Interrail als alternatief voor dure ICE-tickets

Mocht een retourticket bij last minute boeken of drukke reisdata nou duurder uitvallen dan circa €220 (€170 als je jonger dan 28 bent)? Boek dan een Interrail Global Pass voor 3 dagen in 1 maand, deze is voordeliger en ook geldig voor een retour Nederland-Zwitserland vv. Kinderen t/m 11 jaar reizen gratis mee met een volwassene van 28 jaar of ouder (max 2 kinderen per volwassene). En met de derde reisdag die je overhoudt kun je nog een dagtripje maken over één van de fantastische bergtrajecten zoals de Berninapas.

Interrail geldt in Zwitserland op vrijwel alle smalspoortreinen waaronder de Rhätische Bahn (Graubünden), MatterhornGotthardBahn (naar Zermatt, Betten en Fiesch), de MOB (naar Gstaad) en de Zentralbahn (naar Engelberg). Interrail geldt echter niet op de treinen van de Jungfraubahnen van Interlaken naar Grindelwald, Wengen en Mürren. Koop in dat geval nog een apart ticket van Interlaken naar je eindbestemming.

Zie voor alle details het artikel wat ik er eerder over schreef.

Per Nightjet naar Zwitserland

Jarenlang vertrok er uit Amsterdam rond 20.30 ’s avonds een directe CityNightLine naar Basel en Zürich. En ondanks de uitstekende reizigersaantallen vond Deutsche Bahn het nodig de trein op te heffen met wat dubieuze rekenmodellen. Sinds eind 2016 rijdt er dus geen directe nachttrein naar Zwitserland meer.

Is het dan helemaal niet meer mogelijk om per nachttrein naar Zwitserland te reizen? Zoals bekend hebben de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB) een deel van de routes overgenomen. Hieronder de route van Hamburg via Hannover naar Basel en Zürich. En met opstappen in Hannover is dat zeker bruikbaar voor Nederlanders. Toch handig als je graag ’s nachts wilt reizen of eerder op de dag wilt aankomen.

Om op tijd in Hannover te zijn vertrek je om 17.00 uit Amsterdam per Intercity. Deze trein stopt o.a. ook in Amersfoort, Deventer en Hengelo. Deze trein komt aan in Hannover om 21.18. Vanuit Hannover vertrekt om 23.26 de Nightjet naar Basel (aankomst 07.55) en Zürich (09.42). Vanuit Basel en Zürich kun je heel Zwitserland makkelijk bereiken in de loop van de ochtend. Terug vertrek je om 20.00 uit Zürich of 21.13 uit Basel. De aankomst in Hannover is om 06.04, waar de IC naar Amsterdam vertrekt om 06.40 met aankomst in de hoofdstad om 11.00. Deze reismogelijkheid bestaat dagelijks, behalve bij vertrek op zaterdag uit Nederland of Zwitserland.

Reisklasses in de Nightjet

De meest simpele klasse in de Nightjet zijn de zitplaatsen. Deze zijn in 6-persoonscoupé’s met zijgang. Voor meer comfort tijdens de reis kun je de stoelen onderuit trekken. Een ontbijt is niet inbegrepen bij een zitplaats, maar wel aan boord van de trein te koop.

Als je wilt slapen tijdens de reis dan zijn de ligplaatsen een goede optie, deze zijn er in een variant met vier of zes personen per coupé. Dekens, lakens en kussens zijn inbegrepen, de wasruimte en het toilet bevinden zich op de gang. Het ontbijt is inbegrepen bij het ligrijtuig, dit bestaat uit een kop koffie/thee en twee Kaiserbrötchen met jam. Niet heel uitgebreid, maar toch een fijne manier om wakker te worden. Voor familie’s bestaande uit maximaal 3 volwassenen en 3 kinderen t/m 14 jaar bestaat de mogelijkheid om een ligcoupé privé te boeken. Voor €199 of €249 (afhankelijk van de vertrekdag) krijg je hiermee een hele ligcoupé privé, een erg aantrekkelijk aanbod voor families.

De meest luxe klasse in de Nightjet zijn de slaapcoupé’s. In deze coupé is plek voor maximaal 3 personen (3 bedden boven elkaar). Een wastafel is aanwezig in de coupé, douche en toilet bevinden zich op de gang. Per rijtuig zijn er ook 3 luxe slaapcoupé’s die een eigen badkamertje met douche, wastafel en toilet hebben. Een uitgebreid ontbijt is inbegrepen, dit kun je zelf middels een keuzeformulier aan boord naar wens samenstellen. Slaapcoupé’s zijn ook op indeling boekbaar, je deelt de coupé dan met 1 of 2 personen van hetzelfde geslacht. Privé boeken als twee- of éénpersoonscoupé is ook mogelijk.

De Nightjet heeft geen restauratierijtuig, maar je kunt bij de steward wel drankjes en snacks kopen.

Nightjet naar Zwitserland boeken

Helaas is deze verbinding niet in één keer te boeken. Je zult een aantal stappen moeten doorlopen om de complete reis te boeken. Te ingewikkeld? De Treinreiswinkel doet het graag voor je.

Boek als eerst de Nightjet van Hannover naar Basel of Zürich via de Ticketshop van de ÖBB. Kies de gewenste vertrekdatum (bij een nachttrein dus één dag eerder dan je aankomstdatum in de accommodatie!), kies een vertrektijd omstreeks 20.00 en klik op “Single Tickets and Day Tickets”:

De verbinding met de Nightjet is herkenbaar aan de blauwe balk en afkorting “NJ”.

In het resultatenscherm is de reis met de Nightjet te herkennen aan de afkorting “NJ”. De getoonde prijs is op basis van een zitplaats plus het aansluitende ticket voor trein en bus. Pas eventueel het aantal personen bovenin aan om de prijs voor meerdere personen te krijgen. Kies vervolgens de verbinding door op de prijs te klikken.

Het daarop volgende scherm bestaat uit twee delen. Bovenin bij “Our Services” vind je de verschillende tarieftypes. Het goedkoopste “Sparschiene”-tarief is niet te annuleren of te wijzigen, het duurdere “Komfort-Ticket” wel (tegen kosten). Ook kun je hier eventueel een eigen coupé in zit- of ligrijtuig bijboeken.

De verschillende tickettypes en de mogelijkheid om een privé-coupé te boeken.

Daaronder vind je bij “Night Train¨ de upgrade-mogelijkheden naar lig- of slaaprijtuig. De genoemde prijs is de toeslag die je betaalt voor de upgrade bovenop je ticket. Via “Change Compartment Type” kun je het compartimenttype wijzigen als je bijvoorbeeld een 4-persoonsligcoupé of slaapcoupé privé wilt.

De verschillende upgrademogelijkheden naar lig- of slaaprijtuig.

Klik vervolgens bovenin op “Add to Basket” en vul de namen van alle reizigers in. In het daarop volgende scherm kun je eventueel de terugreis toevoegen of direct betalen met creditcard of Paypal. De tickets worden als PDF per e-mail toegestuurd.

Aanreis vanuit Nederland en doorreis in Zwitserland

Na het boeken van de Nightjet boek je de aanreistickets Nederland-Hannover vv via de website van Deutsche Bahn of DB Navigator. Zie ook de tips voor de voordeligste Sparpreis-tickets.

De ÖBB-Ticketshop verkoopt wel doorgaande tickets naar Zwitserse stations als Chur of Brig, dit doen ze echter alleen tegen het dure Zwitserse tarief voor losse kaartjes. Je kunt via de website van de Zwitserse Spoorwegen (SBB) speciale “Sparbilletten” kopen waarbij je bijvoorbeeld een traject als Zürich-Chur al vanaf zo’n 20 Frank kunt boeken (het volle tarief is zo’n 70 Frank!).

De optie hiervoor zit vreemd genoeg wel wat verstopt in de boekingsmodule. Voer de gewenste verbinding en reisdatum in. In het resultatenscherm zie je de opties met de diverse prijzen:

De diverse verbindingen met vanaf-prijzen in de boekingsmodule van de SBB.

Klik vervolgens op de gewenste verbinding en prijs. In het volgende scherm zie je echter de volle prijs met Halbtax-korting (de kortingskaart van de Zwitserse Spoorwegen). Scroll naar beneden en klik op “Options for the outward journey”. Selecteer hier het Supersaver-tarief en de prijs veranderd in het “Spar”-tarief.

De selectie van het Sparbillet-tarief bij de Zwitserse Spoorwegen.

Let er wel op dat deze tickets treingebonden zijn. De Nightjet vanuit Duitsland wil nog wel eens te laat zijn, boek dus een ruime overstap. Deze tarieven kunnen niet gewijzigd of geannuleerd worden.

Naar Frankrijk

Frankrijk is het land voor de die-hard skiër of snowboarder. Hooggelegen pistes bieden uitgebreide mogelijkheden voor de geoefende wintersporter. De stations zijn niet heel sfeervol, maar zijn wel ideaal als je vooral geïnteresseerd bent in wintersport en geen après-ski zoekt.

Doordat de accommodaties in Frankrijk in hooggelegen stations liggen, komt de trein niet tot in de skidorpen zelf. Een bustransfer is meestal nodig om op je bestemming te komen. Aan de andere kant ligt er wel een prima hogesnelheidslijn naar Zuid-Franrkijk. Hierdoor kun je binnen een halve dag naar je bestemming reizen terwijl je naar Oostenrijk of Zwitserland vaak toch een hele dag of nacht onderweg bent.

Met de Ski-Thalys naar Frankrijk

Thalys rijdt op zaterdag, vanaf de kerstvakantie tot half maart, een directe Ski-Thalys vanuit Amsterdam, Schiphol en Rotterdam naar bekende wintersportplaatsen als Chàmbery, Albertville, Moutiers, Aime-La-Plagne en Bourg-St-Maurice.

De trein vertrekt vanuit Amsterdam rond 05.40, vanaf Schiphol tegen 06.00 en vanuit Rotterdam om 06.25. Door het hogesnelheidsspoor zijn de aankomsttijden in de Franse Alpen tussen 13.00 en 14.30. De terugreis vanaf de Franse wintersportplaatsen is tussen 15.30 en 17.00, aankomst in Rotterdam om 23.33, Schiphol om 23.55 en Amsterdam rond 0.15.

Reizen met de Ski-Thalys

De Ski-Thalys rijdt met dezelfde treinstellen die Thalys op de verbinding vanuit Amsterdam naar Parijs inzet. Omdat wintersporters meer bagage meenemen dan zakelijke reizigers en citytrippers naar Parijs, worden er in twee rijtuigen stoelen vrij gehouden zodat je hier de bagage kunt opbergen. De normale opbergruimte voor bagage op de balkons en in de bagagerekken is natuurlijk ook beschikbaar.

Thalys biedt drie reisklasses op haar treinen naar de Franse Alpen:

  • Standard is de tweede klas, stoelen staan hier in een 2+2-opstelling aan weerszijden van het gangpad. Alle zitplaatsen zijn voorzien van stopcontacten en er is gratis wifi aanwezig in de hele trein. Reizigers in de Standard-klasse kunnen gebruik maken van de Thalys Welcome Bar waar drankjes en snacks verkrijgbaar zijn.
  • Comfort is de “standaard”-1e klasse van Thalys. De stoelen staan hier in een 2+1-opstelling, zijn verstelbaar en hebben meer beenruimte. Ook hier zijn stopcontacten en draadloos internet aanwezig. Voor eten en drinken is er een Welcome Bar aanwezig
  • Premium is de topklasse van Thalys. De stoelen en voorzieningen zijn gelijk aan de Comfort-klasse, echter is de service hier uitgebreider. Zo is een maaltijd (afhankelijk van tijdstip een ontbijt, lunch of diner) hier inbegrepen, inclusief alle drankjes. Ook biedt men gratis kranten en tijdschriften aan boord.

Ski-Thalys boeken

Het makkelijkst boek je de Ski-Thalys via de website van Thalys. Boeken via HappyRail en NS International is ook mogelijk. Alle tickets voor de Thalys zijn e-tickets die je kunt laten zien in de Thalys-app of zelf uit kunt printen.

Voor de Ski-Thalys geldt: hoe eerder geboekt, des te voordeliger de tickets. Het voordeligste tarief is €65 enkele reis in de Standard-klasse, €90 in de Comfort-klasse of €139 in de Premium-klasse, deze tarieven zijn echter niet beschikbaar op de drukke reisdata rond Kerst en in de Krokusvakantie. Kinderen t/m 11 jaar reizen tegen een gereduceerd tarief.

Uitwijken naar een Interrail-kaart zodra de tickets duur zijn (zoals naar Oostenrijk of Zwitserland) werkt niet bij de Ski-Thalys. Er worden geen stoelen voor Interrail-reizigers beschikbaar gesteld.

Ski-Thalys transfers

Zoals eerder geschreven, de wintersportdorpen in Frankrijk liggen vaak hoog in de bergen. Vanaf het treinstation is dus vrijwel altijd nog een transfer noodzakelijk. Thalys werkt hiervoor samen met Altibus, een bedrijf dat aansluitende bustransfers verzorgt vanaf elk treinstation tot in de wintersportdorpen. Via de speciale link krijg je een korting van 10% op de tarieven.

Met reguliere treinen (Thalys+TGV/nachttrein) naar Frankrijk

Mocht je op andere dagen dan zaterdag naar de Franse Alpen willen reizen, dan kun je gebruik maken van de Thalys tot Parijs en aansluitend per TGV naar bijvoorbeeld Grenoble of Chambery. Vanaf Chambery rijden er aansluitend regionale treinen richting, Albertville, Moutiers, Aime-La-Plagne en Bourg-St-Maurice.

Nou is het geen pretje om met je grote skibagage in de drukke Parijse metro te stappen, of je zou moeten investeren in een dure taxi om de transfer in Parijs te doen. Gelukkig biedt Thalys ook directe treinen naar Marne-La-Vallee met aansluitende verbindingen naar Lyon. Vanaf Lyon reis je makkelijk door per regionale trein naar bestemmingen als Chambery, Bourg St Maurice of Grenoble. Het is misschien een extra keer overstappen, maar een stuk minder vermoeiend dan een metrorit door Parijs. Over de verbindingen via Marne-La-Vallee naar Lyon, schreef ik eerder een artikel.

Mocht je wintersportbestemming in de buurt van Gap of Briancon liggen (bijvoorbeeld Dévoluy, Orcières, Risoul of Puy-Saint-Vincent), dan is de nachttrein vanaf Parijs naar Briancon een prima optie. Deze trein vertrekt rond 21.00 uit Parijs om ’s ochtends tussen 07.00 en 08.30 in de Franse Alpen. Hierdoor kun je aan het eind van de middag per Thalys uit Nederland vertrekken en ’s ochtends in de Alpen staan De terugreis is met vertrek tussen 20.00 en 21,30, aankomst in Parijs om 7 uur ’s ochtends. Met de Thalys ben je rond het middaguur dan weer in Nederland.

De nachttrein biedt ligplaatsen in coupé’s voor 6 of 4 personen en zitplaatsen in open rijtuigen. Wasruimtes en WC’s bevinden zich op de gang. Mocht je een ligcoupé privé willen, dan kun je vaak voor circa €50 extra de hele coupé voor jezelf boeken, je hoeft dan niet met andere reizigers te delen.

Reguliere treinen (Thalys/TGV/nachttrein) naar Frankrijk boeken

Voor een reis per Thalys en TGV overdag kun je prima elk boekingskanaal gebruiken zoals HappyRail, NS International of Oui.sncf.com. Reis je vanaf een binnenlands NS-station naar een opstapstation van de Thalys dan geven HappyRail en NS International de beste tarieven, Oui.sncf.com geeft hier alleen het volle binnenlandse tarief.

Als je kiest voor de nachttrein vanaf Parijs naar Briancon dan is het verstandig je boeking op te splitsen. Boek de reis tot Parijs bij HappyRail of NS International en de nachttrein bij Oui.sncf.com. HappyRail en NS International bieden de nachttrein namelijk niet aan. Via Oui.sncf.com kun je ook de privé coupé gelijk bijboeken.

In alle gevallen is het verstandig om een extra ruime overstaptijd in Parijs te nemen. Vaak geeft de planner een overstaptijd van een uur vanaf het Gare du Nord naar het Gare du Lyon of Gare du Austerlitz. Maar hou rekening dat je met bagage vaak al 45 minuten kwijt bent aan het lopen en reizen alleen, dan hou je weinig marge over bij vertraging! Beter neem je een uurtje extra, als de trein dan wel op tijd is kun je zomaar een croissantje eten bij een Parijse boulangerie.

Interrail als alternatief voor dure tickets naar Frankrijk

Net zoals naar Oostenrijk of Zwitserland, kan Interrail een alternatief zijn als de tickets voor Thalys of TGV duur zijn. Doordat de toeslagen voor Thalys of TGV echter hoger liggen dan voor de ICE, is de prijs vanaf wanneer een Interrail aantrekkelijk is ook wat hoger. Als indicatie kun je gebruiken dat een Interrail aantrekkelijker is vanaf €300 retour voor volwassenen of €250 voor jongeren t/m 27 jaar. Met volwassenen reizen kinderen t/m 11 jaar gratis mee, ze betalen wel de toeslagen (bij een retour Franse Alpen circa €80 p.p.).

Hou er ook rekening mee dat Interrailplaatsen aan boord van Thalys en TGV beperkt beschikbaar zijn. Het kan dus zijn dat men nog wel (dure) tickets verkoopt, maar dat er geen stoelen meer beschikbaar zijn voor Interrailkaart-houders. Check de beschikbaarheid voor Thalys via de Belgische Spoorwegen en voor TGV via de Franse Spoorwegen. Lees ook het artikel over Interrail als alternatief voor dure tickets.

Naar Duitsland

Duitsland heeft aan de noordkant van de Alpen (tegen de Oostenrijkse grens) enkele fraaie skigebieden, denk aan plaatsen als Garmisch Partenkirchen of de omgeving van Oberstdorf. Naar deze gebieden reis je met dezelfde verbindingen als naar Oostenrijk (dus per Alpen Express, Nightjet of ICE).

De ICE en Nightjet stoppen ook in München waar je makkelijk overstapt op regionale treinen naar Garmisch en Oberstdorf. Als je met de Alpen Express reist, dan kun je voor Garmisch het best doorreizen naar Innsbruck. Vanaf Innsbruck rijdt er regelmatig een regionale trein naar Garmisch Partenkirchen (via Reutte in Tirol en Mittenwald).

Naar Winterberg en Willingen

Als het in Nederland licht winters weer is, dan kun je in het Sauerland vaak al skiën. In zowel Winterberg als Willingen zijn een paar kleine skipistes die bij een beetje sneeuw (geholpen door wat kunstsneeuw) al open gaan. Een prima plek om alvast wat ski-ervaring op te doen voor in de Alpen of om een dagje wintersport te doen.

Per ICE reis je vanaf €29,90 naar het Sauerland. Vanaf Amsterdam, Utrecht of Arnhem reis je naar Oberhausen of Duisburg en vanaf daar per regionale treinen via Dortmund of Hagen naar Winterberg of Willingen. Tickets zijn te boeken via Deutsche Bahn, lees zeker ook de 7 tips voor de voordeligste Sparpreis-tickets.

Naar Willingen en Winterberg kun je ook makkelijk per regionale trein reizen. Zo reis je vanaf Enschede naar Dortmund, vanaf Arnhem naar Dortmund via Oberhausen en vanaf Venlo naar Hagen. Vanaf Dortmund of Hagen rijden er treinen het Sauerland in naar Winterberg of Willingen. Zowel Winterberg als Willingen liggen binnen het geldigheidsgebied van het NRW Schöner Tag Ticket, waarmee je op werkdagen na 9 uur en in het weekend de hele dag voordelig gebruik kunt maken van alle regionale treinen. Zie voor meer informatie het artikel over regionale treinen naar Duitsland.

Naar Italië

Ook aan de Italiaanse kant van de Alpen zijn een aantal mooie skigebieden. De provincie Zuid-Tirol doet erg Oostenrijks aan, men spreekt Duits en de dorpjes lijken sprekend op die in Oostenrijk. Alleen het eten is Italiaans, en dat is zeker geen straf.

Voor de bereikbaarheid van de Italiaanse skigebieden in Süd-Tirol en Trentino is Innsbruck een goed overstappunt. Innsbruck bereik je makkelijk per Alpen Express of Nighjet. Zie hiervoor het hoofdstuk “Oostenrijk”.

Vanaf Innsbruck rijdt elke twee uur een EuroCity-trein naar Brennero, Fortezza, Bressanone, Bolzano en Trento. Tickets voor deze EuroCity-trein boek je via Deutsche Bahn.

Voor aansluitende trein- en busverbindingen in Süd-Tirol kun je gebruik maken van de planner van Südtirolmobil, in deze regio zijn er uitstekende trein- en busverbindingen om in de wintersportdorpen te komen.

De Alpen Express biedt vanuit Innsbruck directe transferbussen naar een aantal Italiaanse wintersportbestemmingen. Zie hiervoor de speciale pagina van de Treinreiswinkel.

Naar andere landen per trein op wintersport

Ook buiten de Alpen zijn (kleine) wintersportgebieden te vinden. Wellicht vind je daar geen honderden kilometers aan pistes, maar het is er vaak een stuk rustiger en de prijzen zijn voordeliger.

In Tsjechië zijn er enkele skidorpen in het Reuzengebergte zoals Harrachov en Spindleruv Mlyn. Deze zijn via Berlijn en een overstap in Tsjechië vaak binnen een dag te bereiken vanuit Nederland. Het voordeel is, naast goedkope accommodatie en skipassen, is ook de treinreis extra goedkoop. Naar Tsjechië kun je namelijk gebruik maken van de supervoordelige First Minute Tickets, ik schreef daar eerder een artikel over.

In Scandinavië zijn een aantal skigebieden te vinden. Denk aan het gebied rond Riksgränsen op de grens met Zweden en Noorwegen vlakbij Narvik. Of het zuidelijker gelegen Duved-skigebied in Jämtland. Naar beide gebieden rijden vanuit Stockholm directe nachttreinen van de Zweedse Spoorwegen (SJ) en de private vervoerder Snälltåget. Gezien de afstand naar Noord Zweden wordt een treinreis vanuit Nederland al snel een soort rondreis waarbij het aantrekkelijk is om een Interrail-kaart te gebruiken. Maar waarom zou je een aantal dagen skiën niet combineren met het zien van het Noorderlicht en een bezoek aan Stockholm? De Treinreiswinkel heeft een dergelijke reis in het assortiment of zie de pagina over voordelig reizen per Interrail.






Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *