Rail&Sail, met de ferry van Stena Line naar Engeland

Met de boot naar het buitenland? De ferry van Stena Line lijkt wellicht een wat vreemde eend in de bijt op deze site. Maar toch hoort deze bootverbinding thuis tussen de treinen. Met prima aansluitingen en mogelijkheden voor doorgaande tickets is deze boot een prima aanvulling op de treinverbindingen. Je zou de nachtboot zelfs kunnen bestempelen als de “nachttrein naar Engeland”.

Historie van deze verbinding

Tot de Tweede Wereldoorlog voeren de veerboten naar Engeland vanuit Vlissingen. Na 1945 koos de “Stoomvaart Maatschappij Zeeland” echter voor Hoek van Holland als vertrekhaven. Als aansluiting op de boot naar Londen reden er veel internationale treinen naar Hoek van Holland. Hieronder het roemruchte doorgaande rijtuig vanuit Moskou.

Sinds de jaren 90 zijn veel mensen gaan vliegen naar Groot-Brittannië. Ook de introductie van de Eurostar heeft veel reizigers weggehaald bij de ferry’s. Hierdoor vervielen steeds meer internationale treinen naar Hoek van Holland. De directe boottrein vanuit Amsterdam naar Hoek van Holland reed voor het laatst in 2006, sindsdien moet je overstappen in Rotterdam of Schiedam.

In 2017 begon de ombouw van de spoorlijn naar Hoek van Holland tot metrolijn. Deze ombouw liep ernstig uit de hand qua tijd en geld, maar lijkt medio september 2019 dan toch gereed te komen. Vanaf 30 september zou Hoek van Holland (en daarmee de terminal van Stena Line) weer bereikbaar moeten zijn per spoor.

Waarom dan nog met de veerboot naar Engeland?

Als je het bovenstaande leest lijkt de ferry een achterhaalde manier van reizen. Er zijn echter nog genoeg redenen om met de (nacht)boot naar Engeland te reizen. Sterker nog, persoonlijk vind ik het de meest prettige en comfortabele manier. Waarom?

De nachtboot is de meeste tijd-efficiënte manier

Overdag werken, rustig naar Hoek van Holland reizen, nog een biertje aan boord, lekker slapen, ontbijten, ontschepen, trein naar Londen en de ochtend na je werkdag fris voor 09.00 in de Britse hoofdstad. Dat is het grote voordeel van de nachtboot, je reist ‘s nachts en slaapt comfortabel. Hierdoor kom je uitgerust en op een prima tijd in Londen aan.

Hetzelfde met het vliegtuig? De vroegste vluchten naar Londen vertrekken om 07.00. Maar dat betekent (ook met alleen cabine-bagage) uiterlijk rond 06.00 op Schiphol. Dat betekent om 05.00 van huis vertrekken en uiterlijk 04.30 op. Natuurlijk zijn er mensen die dicht bij een (regionale) luchthaven wonen, maar de meeste mensen hebben zo een uur (of meer) reistijd naar de luchthaven. En buiten de (dure) vluchten naar London City Airport heb je in Londen zo ook nog een uur reistijd (plus kosten).

De Eurostar als snel alternatief? Zolang de directe Eurostar vanuit Nederland naar Londen niet rijdt kom je (ook met de Thalys tot Brussel) niet voor 10 uur in Londen aan. En ook voor de trein moet je midden in de nacht opstaan.

Voor de terugreis is de directe Eurostar (17.15 uit Londen) een goed alternatief. Maar dit betekent wel uiterlijk rond 16.30 op St Pancras inchecken. De trein vanuit Liverpool Street die in Harwich aansluiting geeft op de boot vertrekt om 19.30 Dat is het verschil tussen voor het diner vertrekken of nog lekker uit eten in de stad. En met een aankomsttijd van 08.00 in Hoek van Holland ben je op veel bestemmingen in Nederland op tijd op je werk.

De ferry is de meest comfortabele manier

Stena Line is er met recht trots op dat de hutten aan boord voorzien zijn van comfortabele matrassen van het Zweedse merk Dux. De bedden slapen werkelijk prima. Zelfs de meest eenvoudige hutten bieden genoeg ruimte, een ruime badkamer en een televisie. Buiten de stapelbedden laat het comfort zich prima vergelijken met een goed 3-sterrenhotel.

Ook de lounges aan boord bieden veel zitruimte met comfortabele banken en leunstoelen. En een uitgebreid restaurant of een bioscoop ga je niet vinden aan boord van het vliegtuig of de Eurostar, maar wel op de ferry.

Comfort betekent ook weinig gedoe bij een check-in of veiligheidscontrole. Je hoeft geen schoenen uit te trekken, lang in de rij te staan of in warme wachtruimtes te zitten. Zowel in Hoek van Holland als in Harwich zijn de wachttijden kort en controles snel en efficiënt.

De ferry is de leukste manier

Het aan boord gaan van zo’n enorme zeereus, bootjes kijken vanaf het buitendek, lekker eten in het restaurant of borrelen in één van de bars. Reizen met de ferry is vakantie vanaf het moment dat je aan boord stapt.

En met de trein vanaf Harwich naar Londen reizen is echt aankomen in Engeland. Kort naar Harwich heb je al uitzicht op de monding van de rivier Stour en passeer je charmante Engelse dorpjes.

De ferry is soms de voordeligste manier

Met name op korte termijn kan de dagboot een stuk voordeliger zijn dan de Eurostar. Ter vergelijking het tarief voor de IC Brussel+Eurostar en de dagboot van Stena Line, beide tarieven vanaf elk station in Nederland naar Londen. (peildatum 28 augustus voor reizen op 5 september 2019).

Prijs voor IC-Brussel en Eurostar €142
Prijs NS-trein+RET metro(bus)+ferry+Greater-Anglia-trein €66

Zoals je ziet scheelt het meer dan de helft in de prijs om de boot te pakken in plaats van de Eurostar. De reisduur overdag van Amsterdam naar Londen met trein+ferry+trein is een goede 12 uur. Dat is twee keer zo lang als met IC-Brussel+Eurostar, maar dan wel voor de helft van het geld. En aan boord heb je nog eens tijd om een boek te lezen.

Voor de nachtboot moet je bovenop deze prijzen nog de toeslag voor een hut betalen. Dit kan echter weer een hotelovernachting in Londen uitsparen. De goedkoopste hutten kosten €27,50 p.p. obv 2 personen, een hotel in Londen begint vaak pas bij €50 a €60 p.p.

Hoe boek je de trein+ferry naar Engeland?

Afhankelijk van je herkomst, bestemming of type treinkaartje in Nederland of Engeland kun je de reis met Stena Line op drie verschillende manieren boeken:

Vanaf elk station in Nederland naar Londen (of een ander Greater Anglia-station)

Reis je vanuit Amsterdam, Utrecht, Groningen, Maastricht of welk ander NS-station dan ook naar Engeland? Ga dan naar de Stena Line Ferry&Trein-website en kies voor de optie “Vanaf elk NS-station in Nederland” naar “Elk Greater Anglia Station in UK”.

Het boekingsmenu van de Stena Line Trein&Ferry-website

In het volgende scherm zie je de data, de dag- of nachtovertocht en de tarieven. Voor de dagovertocht is de genoemde prijs de totaalprijs, je kunt optioneel een hut bijboeken als je dat fijn vindt. Voor de nachtovertocht is het boeken van een hut verplicht, maar dat geeft natuurlijk wel een fijne nachtrust.

Groningen-Londen voor €66, ook kort voor vertrek.
Het scherm om de hutten te kiezen, de voordeligste hutten staan onderaan.

In het scherm om de hutten te kiezen moet je voor de voordeligste hutten even naar beneden scrollen. De prijs is per hut, voor de voordeligste 2-persoonsbinnenhut betaal je dus €27,50 p.p., voor €5 p.p. extra heb je een hut met een raam. Dat is een stuk voordeliger dan een hotelkamer in Londen!

Kies vervolgens of je eventueel nog diner en/of ontbijt wilt bijboeken, dit is vooraf iets voordeliger dan aan boord. Vul je gegevens in, betaal vervolgens met Ideal of creditcard en je ontvangt de bevestiging per e-mail.

Treinkaartjes in Nederland en Engeland

De treinkaartjes voor het Nederlandse traject worden per post toegestuurd, dit zijn chipkaarten waarmee je in- en uit kunt checken. In Nederland zijn de tickets geldig vanaf elk NS-station, echter niet bij regionale vervoerders als Arriva of Keolis. Voor IC-Direct dien je apart nog de toeslag te kopen. De tickets gelden ook op de RET-metro tussen Schiedam en Hoek van Holland.

Voor het Britse traject volstaat een print van de bevestiging van Stena Line waarop staat dat het ticket geldig is naar “Elk Greater Anglia Station”. Londen Liverpool Street is natuurlijk de belangrijkste eindbestemming, maar wist je dat het ticket ook geldig is naar bijvoorbeeld Norwich, Cambridge of Colchester? Een compleet overzicht vind je op de website van Greater Anglia.

Vanaf Hoek van Holland naar Londen (of een ander Greater Anglia-station)

Deze optie is aantrekkelijk als je vanuit Rotterdam/Den Haag of omgeving vertrekt. Voor het Nederlandse traject berekent Stena Line namelijk €17 en een trein/metrokaartje vanuit deze steden is natuurlijk al snel voordeliger. Ook als je een NS-abonnement hebt is deze optie aantrekkelijk, je reist immers tot Schiedam Centrum gratis. Boeken doe je via de Trein&Ferry-website van Stena Line, kies echter “Hoek van Holland” als vertrekpunt.

Boeken met Hoek van Holland als vertrekpunt, €49 voor Hoek van Holland-Londen!

Het verdere afronden van de boeking (keuze voor hutten en betalen) is gelijk aan de tickets vanaf elk station in Nederland. Omdat je het NS-traject niet bijboekt, krijg je ook geen tickets toegestuurd. Een print van je bevestiging volstaat voor een reis naar Londen.

Voor de RET-metro tussen Schiedam en Hoek van Holland betaal je met de OV-chipkaart ongeveer €2,25. Geen OV-Chipkaart? Koop een RET-2 uur-kaartje bij de kaartautomaat op station Schiedam Centrum (of een ander Rotterdams metrostation).

Alleen de ferry-overtocht Hoek van Holland-Harwich

Deze optie is aantrekkelijk als je voor Groot Brittannië gebruikt maakt van een treinpas of Interrail-pas, je hebt dan immers geen treintickets meer nodig. Boek in dat geval via de normale Ferry-website van Stena Line en niet via “Ferry en Trein”.

Alleen de ferry boeken. Geef voor de Interrailkorting bij actiecode “eurail” in.

Reis je op een Interrail-pas? Dan krijg je 30%-korting op de veertarieven, geef hiervoor bij actiecode “eurail” in. Je moet de pas wel laten zien bij check-in. De korting geldt echter niet op de toeslagen voor de hutten. Interrail is ook geldig op de RET-metro tussen Schiedam en Hoek van Holland.

Mocht je in Groot-Brittannië verder reizen dan Londen, dan kan het interessant zijn om de prijzen te vergelijken tussen een losse ferry-overtocht en Britse treintickets vanaf Harwich of een doorgaand trein/ferryticket naar Londen en treintickets naar Londen. Zie ook de tips voor goedkope treinkaartjes in Groot Brittannië.

Hoe verloopt een reis met Stena Line?

Om in Hoek van Holland te belanden reis je eerst per trein naar Schiedam Centrum. Plan hiervoor je reis met de NS Reisplanner. Vanaf Schiedam rijdt metrolijn B van de RET in een klein half uur naar station Hoek van Holland Strand. Vertrek je vanuit Rotterdam, dan kun je natuurlijk op elk ander metrostation opstappen. In Hoek van Holland Haven komt de metro (of de bus) direct aan bij de ferryterminal.

Hoek van Holland Haven, vanuit de metro….
….in 10 passen naar de ingang van de veerbootterminal.

Inchecken en paspoortcontrole

De terminal van Stena Line in Hoek van Holland. Het is hier heerlijk rustig, vergelijk dat eens met de drukte op Schiphol.

In de terminal volgt een vlotte check-in waarbij je de sleutelkaarten voor de hut aan boord krijgt uitgereikt (bij een nachtovertocht of indien geboekt op een dagovertocht). Nadat een marechaussee een korte blik in je paspoort heeft geworpen volgt een soepele tassencontrole. Geen drama’s met röntgenapparaten of schoenen die je hoeft uit te doen, het zijn een paar vriendelijke medewerkers die kort even in je tas kijken.

Via een lange loopbrug loop je vervolgens naar de ferry toe, er zijn loopbanden om de afstand wat makkelijker te overbruggen. Via grote ramen heb je reeds zicht op de veerboot. Je loopt helemaal overdekt tot in de ferry.

De ferry aan de kade in Hoek van Holland, in dit geval de Stena Hollandica.

Inchecken kan tot 45 minuten voor vertrek, de tijd waarop de check-in sluit staat op je ticket. Vaak kun al zo’n anderhalf tot twee uur voor vertrek aan boord. Voor de nachtovertocht zou ik zeker aanraden om eerder aan boord te gaan, dit is een prima mogelijkheid om je vakantie in te luiden met een gezellig drankje.

De Stena Hollandica en Stena Brittanica

Stena Line zet op deze route twee identieke ferry’s in, de Stena Hollandica en Stena Brittanica. Deze zeekastelen zijn in 2010 in gebruik genomen en behoren tot de grootste ferry’s van Europa. Het geld op deze verbinding wordt verdiend met het vervoer van losse opleggers en vrachtwagens. Je hoeft overigens niet bang te zijn om op een varend truckerscafé terecht te komen. De chauffeurs hebben een eigen verblijfsruimte en mengen zich dus niet onder de overige passagiers.

De schepen bieden plaats aan 1200 personen verdeeld over ruim 500 hutten. Het fijne is dat alle restaurants, bars en de winkel op één dek gesitueerd zijn, dit maakt de schepen erg overzichtelijk

De hutten aan boord

De tijd van hutten delen met vreemden of muffe ruimtes vol met zitplaatsen op de nachtboot zijn voorbij. Het reserveren van een privéhut is verplicht op een nachtafvaart. Dit komt een goede nachtrust en een comfortabele reis zeker ten goede. Alle hutten bevinden zich op dek 10 en 11. Er zijn dus ook geen hutten onder het autodek, iets wat op oudere schepen nog wel eens gebruikelijk is.

De meest simpele categorie is de twee-persoonsbinnenhut (aan de binnenzijde van het schip, dus zonder raam). In deze hut beschik je over een comfortabel stapelbed, zitbankje en tafel. Er is een ruime badkamer aanwezig met eigen WC, wastafel en ruime douche met voldoende warm water. De hut beschikt ook over een televisie met de gangbare Nederlandse en Engelse kanalen. Leuke toevoeging zijn de kanalen waarmee je kunt meekijken vanaf de brug of in het huisdierenkennel. Er zijn voldoende stopcontacten aanwezig, de gratis wifi vind je echter alleen in de openbare ruimtes. Handdoeken en beddengoed zijn aanwezig in de hut.

Een standaard binnenhut aan boord van de Stena Hollandica, de bank is ook een prima plek om bagage op te zetten. Er is ook voldoende bagageruimte onder het onderste bed.

Persoonlijk vind ik een binnenhut prima op een nachafvaart, buiten is er toch niet bijster veel te zien als het donker is. Maar mocht je dat toch een claustrofobisch gevoel geven dan boek je voor ongeveer €10 totaal extra een buitenhut. De inrichting van deze hut is precies hetzelfde, alleen zit er op de plek van de spiegel een raam. Deze hutten met raam zijn ook beschikbaar in een 4-persoonsvariant of als gezinsvariant voor 3 of 5 personen.

Luxere hutten

Mocht je voor meer luxe kiezen dan kun je gebruik maken van de Comfort-Class-hut. Hierbij zijn er geen stapelbedden maar standaard twee benedenbedden. Er is een gevulde minibar aanwezig waarvan het gebruik inbegrepen is. Ook deze categorie is er alleen als buitenhut met raam.

De meest luxe klasse aan boord zijn de Captain’s Class en Captain’s Suite. Deze zijn nog ruimer en beschikken over een tweepersoonsbed van 2 meter breed. Ook hier is een gevulde minibar aanwezig. De Captain’s Suite beschikt daarnaast nog over een extra zithoek met sofa. Ook deze zijn hutten zijn alleen als buitenhut met raam beschikbaar.

Voor reizigers met beperkte mobiliteit is er een speciale 1-persoonsbinnenhut voor rolstoelgebruikers beschikbaar. Deze zijn extra ruim ingericht en bieden alle voorzieningen voor rolstoelgebruikers.

Een overzicht van alle huttypes vind je op de website van Stena Line. Hutten kunnen optioneel ook op dagovertochten geboekt worden, tegen de helft van de toeslag die je voor nachtovertochten betaald. Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld met kleine kinderen reist die even willen slapen tijdens de overtocht.

Restaurants, bars en andere voorzieningen

Omdat de ferry best lang onderweg is, is een beetje vermaak aan boord fijn. Verwacht op deze verbinding echter geen cruise-achtige taferelen met optredende B-artiesten, zoals bijvoorbeeld bij DFDS tussen IJmuiden en Newcastle gebruikelijk is. Er is echter genoeg te doen aan boord. Het fijne is dat alle faciliteiten op dek 9 geconcentreerd zijn, daardoor is de inrichting overzichtelijk.

Helemaal vooraan op dek 9 vind je de beide restaurants. Het Taste-buffetrestaurant neemt de meeste ruimte in beslag. Je kunt hier terecht voor een bord pasta, een pizza, friet met hamburgers en andere simpele gerechten. Direct daarnaast is het Metropolitan-restaurant. Hier kun je a-la-carte dineren. De vaste menuprijs voor een 3-gangenmenu is zo’n 35 Euro. Verder is hier ook het casino en een goed afgesloten rookruimte gevestigd.

Op het midden van dek 9 is de Guest Service (de receptie waar je terecht kunt met alle vragen). Ook is hier een winkel met luxe-artikelen als merkkleding en parfum. Tegenover de winkel bevindt zich een lounge met bar en een geldautomaat.

Achteraan dek 9 is de Barista Bar waar je in de avond terecht kunt voor een drankje en in de ochtend voor een kopje koffie of thee. Persoonlijk vind ik dit de meest prettige plek om de vakantie te starten met een goed biertje, het is meestal wat rustiger dan in het restaurant.

Helemaal achteraan is het buitendek. Via een aantal trappen kun je naar boven klimmen voor een prachtig uitzicht. Bij mooi weer is er op het buitendek een bar geopend.

De bar op het buitendek.

Stena Plus Lounge en de bioscoop

Op het midden van dek 9 is de Stena Plus Lounge. Tegen betaling van €18 per persoon kun je gebruik maken van deze stilteruimte met extra comfortabele stoelen en gratis kranten/magazines. Ook koffie, thee, vruchtensappen, wijn en fruit zijn inbegrepen.

Tegenover de Stena Lounge bevindt zich de bioscoop waarin actuele films gedraaid worden. De films zijn overigens wel in het Engels zonder Nederlandse ondertiteling, wellicht dus niet geschikt voor de kleinsten. Een actueel overzicht van het programma vind je op de website van Stena Line.

Aankomst in Harwich

De nachtboot komt al reeds tegen 05.30 aan in Harwich, de ontscheping start om 06.30. Via de boordomroep word je om 05.30 Engelse tijd gewekt. Dat lijkt vroeg, maar bedenk dat je een uurtje extra hebt ten opzichte van de Nederlandse tijd. Mocht je willen ontbijten, dan kun je opstaan en gebruik maken van het ontbijtbuffet in het Taste-restaurant. Kies je ervoor om aan de wal te ontbijten, dan kun je gerust tot 6 uur blijven liggen. Het heeft niet veel zin om voor 06.30 naar de uitgang te gaan, deze wordt niet eerder geopend.

Je ontscheept in Harwich via een loopbrug naar de terminal waar de paspoortcontrole plaats vindt. Hou hier rekening met een korte wachttijd, de Britse douane controleert redelijk streng. Mocht je niet aan boord willen ontbijten, bovenin de terminal kun je voor een redelijk bedrag ontbijten bij het Quayside Café. Let op: alleen open van maandag t/m vrijdag. Hier vindt je ook een geldautomaat voor Britse Ponden.

Met de trein naar Londen

De trein van Harwich naar London Liverpool Street, je komt rechts vanuit de terminal en stapt zo de trein in.

De directe trein naar Londen vertrekt naast de terminal. Je kunt vanuit de boot binnen 10 minuten in de trein zitten Dat is het handige van deze verbinding, de prima aansluiting tussen trein en boot. De directe trein vanuit Harwich doet ongeveer anderhalf uur over de reis. Met name op doordeweekse dagen wordt deze trein ook veel gebruikt door forenzen die naar Londen pendelen en kan deze dus vrij druk worden.

Een andere mogelijkheid is om de stoptrein naar Manningtree te nemen en daar over te stappen op de Intercity vanuit Norwich naar Londen. Qua reisduur is dit net zo lang, de Intercity wordt echter gereden comfortabelere treinen. Ook dit is toegestaan met je Stena-Line-ticket. Vanaf najaar 2019 rijden de Intercity-treinen met moderne Flirt-treinen van Greater Anglia.

Op deze manier kom je comfortabel en uitgerust voor 9 uur in Londen, ruimschoots voor de eerste Eurostar er is. En de mensen die de eerste vlucht gepakt hebben zullen verlangen naar veel koffie omdat ze om 4 uur zijn opgestaan. Rail&Sail, de slimme manier om naar Engeland te reizen!

3 reacties

  1. Bas de Bakker Beantwoorden

    In mijn jeugd, die toch ruimschoots na 1945 was, ben ik nog wel met de veerboot van Vlissingen naar Sheerness geweest.

    • metdetreinnaarhetbuitenland Bericht auteurBeantwoorden

      Er heeft nog wel langer een veerverbinding vanuit Vlissingen bestaan, tot 1994 zelfs. Maar de, op treinen aansluitende, veerdienst van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland (later Stena Line) naar Harwich is na de Tweede Wereldoorlog vanuit Hoek van Holland gaan varen.

    • Robert Beantwoorden

      Mogelijk was dat met de OLAU Line en hun prachtige veerboten, die helaas in mei 1994 stopte.

      Compliment voor dit prachtige, informatieve reisverslag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *