Zeven tips voor de voordeligste Sparpreis-tickets naar Duitsland

Voordelig internationaal treinreizen, dat willen we allemaal wel. Hoe fijn is het om in een comfortabele trein te stappen met het gevoel dat je treinticket wat je boekte voordeliger is dan een vergelijkbaar vliegticket. Eerder schreef ik al over de supervoordelige First Minute Tickets van de Tsjechische Spoorwegen. Maar als je een beetje bijtijds boekt zijn naar Duitsland ook voldoende goedkope tickets te vinden. En met de juiste tips en trucs maak je ze nog voordeliger.

Wat is een Sparpreis?

Al bekend met Sparpreis-tickets? Klik hier om direct naar de tips te gaan.

Sparpreistickets zijn de voordelige vroegboektickets van Deutsche Bahn. Er zijn twee varianten: De allervoordeligste tickets zijn de Super-Sparpreistickets. Daarnaast zijn er “gewone” Sparpreistickets, deze zijn iets duurder, maar bieden betere mogelijkheden voor annulering en wijziging. De kenmerken van de tickets zijn als volgt:

De reis verloopt van, naar of via Duitsland

Het begin- of eindstation van het ticket ligt in Duitsland. Je kunt dus bijvoorbeeld een Sparpreisticket Amsterdam-Berlijn, Hamburg-Groningen of Passau-Delfzijl boeken. Vanuit Nederland kun je ieder willekeurig station opgeven, het is dus voordeliger om vanaf je lokale instapstation te boeken en niet vanaf een opstapstation voor een internationale trein (boek dus Zandvoort-Berlijn in plaats van Amsterdam-Berlijn).

Sinds enkele jaren zijn er echter ook zogenaamde “Sparpreis-Transit”-tickets te koop, waarmee begin- en eindpunt buiten Duitsland liggen, maar je wel door Duitsland heen reist. Deze zijn vanuit Nederland te boeken naar Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland en Zuid-Zweden (tot Stockholm). Zo boek je bijvoorbeeld een reis van Amsterdam naar Warschau of Kopenhagen vanaf €39,90, een koopje voor zo’n lange afstand.

Een lange-afstandstrein (of IC-bus) van Deutsche Bahn is onderdeel van je reis

Om Sparpreis-tickets te kunnen boeken dient een lange-afstandstrein van Deutsche Bahn onderdeel te zijn van je reis. In Duitsland zijn dit ICE, Intercity- of EuroCity-treinen. Ook een IC-Bus (de lange-afstandsbus van DB) voldoet aan deze voorwaarden.

Vanuit Nederland kun je opstappen op de IC-trein naar Berlijn, de ICE naar Keulen, Frankfurt of Basel of de IC-Bus van Eindhoven naar Düsseldorf. Maar je mag ook per regionale trein de grens oversteken zolang je maar verderop in Duitsland een ICE/IC/EC-trein gebruikt. Zo kun je op een Spapreis-ticket met een Abellio-stoptrein naar Düsseldorf reizen om daar over te stappen op de ICE naar München.

Je reist met de treinen zoals ze geboekt zijn

Voorwaarde van de Sparpreis is dat je reist met de treinen zoals je ze geboekt zijn (de zogenaamde Zugbindung). Een Sparpreisticket is dus niet geldig voor een eerdere of latere trein. zorg ervoor dat je dus op tijd op het station bent. Binnen Nederland mag je overigens wel een eerdere binnenlandse trein nemen. Geen enkel probleem om een kwartiertje of half uur eerder naar je internationale opstapstation te reizen, het is zelfs aan te raden.

Mocht je aansluiting nou in de soep lopen doordat je trein vertraagd is, dan vervalt de “Zugbindung” natuurlijk en mag je met de eerstvolgende trein naar je bestemming reizen. Het is wel verstandig om de vertraging te laten aantekenen op je ticket door de conducteur of bij de servicebalie op het station, Duitsers zijn dol op stempels en bewijzen.

Sparpreis-tickets zijn beperkt beschikbaar en lopen op in prijs

Per trein stelt Deutsche Bahn een beperkt aantal tickets beschikbaar. Zodra een bepaald aantal tickets is geboekt, wordt de prijs met €5 of €10 verhoogd. Ook kiest Deutsche Bahn ervoor om op sommige drukke dagen en treinen beperkt of zelfs geen Sparpreis-tickets open te stellen voor boeking omdat men de treinen toch wel gevuld krijgt. Of men ziet dat een bepaalde trein weinig geboekt is en stelt later extra voordelige Sparpreis-tickets beschikbaar.

Klinkt oneerlijk? Bedenk wel dat het lange-afstandsverkeer in Duitsland niet gesubsidieerd is en Deutsche Bahn hiervoor zelf z’n broek moet ophouden. Vroeg boeken is dus aan te raden!

Sparpreis-tickets zijn altijd per enkele reis geprijsd

In het verleden bood Deutsche Bahn speciale retourkortingen of samenreiskortingen aan voor Sparpreis-tickets, deze zijn echter rond 2007 allemaal afgeschaft. Tegenwoordig betaal je een vast bedrag per enkele reis, een retourticket wordt altijd opgebouwd uit twee enkele reizen. Een heenreis van €39,90 en terugreis van €59,90 geeft dus een retourprijs van €99,80.

Kinderen t/m 14 jaar reizen gratis mee met (groot)ouders

Goed nieuws voor gezinnen met kinderen t/m 14 jaar, deze reizen gratis mee met ouders of grootouders. Geef bij boeking het aantal kinderen met leeftijd in en deze worden gratis toegevoegd op het Sparpreis-ticket. Kinderen t/m 5 jaar reizen sowieso gratis mee, op voorwaarde dat ze geen eigen zitplaats innemen. Wil je toch eigen zitplaatsen voor kinderen t/m 5 jaar, dan is het geen probleem om deze als kind van 6 jaar in te voeren. Eén volwassene kan maximaal 4 kinderen gratis meenemen.

Zitplaatsreservering is niet inbegrepen bij de 2e klas, wel bij de 1e klas

Hoewel je met het boeken van een Sparpreis wel de treinreis vastlegt zijn bij de 2e klas tickets de zitplaatsen niet inbegrepen. Deze boek je apart bij en kosten €4,50 p.p. per enkele reis (het maakt niet uit of je één of meerdere treinen reserveert). Voor familie’s met minimaal één meereizend kind t/m 14 jaar zijn de kosten €9 voor het gehele gezelschap per enkele reis. Bij het reizen met de IC-bus is een zitplaatsreservering overigens wel inbegrepen.

Bij 1e klas Sparpreis-tickets is zitplaatsreservering inbegrepen, mits je deze direct bij het boeken van de tickets bijboekt. Mocht je later besluiten zitplaatsen bij te boeken dan kosten deze €5,90 p.p. resp €11,80 per familie per enkele reis.

De hamvraag is: zijn reserveringen aan te raden? Ik boek ze persoonlijk altijd bij op drukke reisdagen. In Duitsland zijn dat de vrijdag, de zondag en de dagen rondom feestdagen, en de kerst/zomervakantie, er zijn dan veel weekendforenzen en toeristen onderweg. En ook bij een langere afstand (meer dan 2 uur) is een zitplaatsreservering wel zo comfortabel.

Wat is het verschil tussen een Sparpreis en een Super Sparpreis?

Het Super-Sparpreis is het ticket met de laagste prijs. Dit betekent dat je het ticket na boeking niet kunt annuleren of wijzigen. Het betekent dus boeken, betalen en reizen met de trein die je geboekt hebt.

Het Sparpreis is over het algemeen €5 tot €10 duurder dan het Super-Sparpreis en kan tot de dag vóór vertrek tegen €10 kosten geannuleerd worden, het resterende bedrag wordt dan uitgekeerd als tegoedbon welke je later bij Deutsche Bahn kunt besteden. Verder is bij het Sparpreis een City-Ticket inbegrepen. Hiermee kun je in veel grote Duitse steden met het stedelijk openbaar vervoer doorreizen naar je eindbestemming. Meer over het City-Ticket vind je hier.

Wat kost een Sparpreis?

De prijs hangt af van twee factoren: de afstand en hoeveel tickets er al geboekt zijn voor de desbetreffende trein(en).

Vanaf-prijzen voor Sparpreis-tickets

De voordeligste Sparpreis-tickets vind je voor de IC-bus, zo is de vanaf-prijs voor een busrit van Eindhoven naar Düsseldorf €7,90 p.p. Bij de ICE en IC-Berlijn beginnen de prijzen vanaf €19,90 (1e klas vanaf €29,90) voor relatief korte afstanden als Arnhem-Düsseldorf of Amsterdam-Rheine. Tickets naar iets verder gelegen bestemmingen als Hannover of Koblenz boek je vanaf €29,90 (1e klas vanaf €39,90). De vanaf-prijs voor lange afstanden (denk aan Basel, München of Berlijn) is €39,90 (1e klas vanaf €69,90). Deze vanaf-prijzen gelden ook voor Sparpreis-Transit-tickets naar Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland. Voor tickets naar Zuid-Zweden is de vanaf-prijs €49,90 naar bestemmingen rond Malmö en €59,90 voor Stockholm.

Beschikbaarheid van Sparpreis-tickets

De andere bepalende factor voor de prijs is het aantal geboekte tickets en hoeveel van deze tickets Deutsche Bahn beschikbaar stelt voor bepaalde treinen. Hoe populairder de reisdag, des te meer tickets er geboekt worden en des te hoger de prijs. En als Deutsche Bahn voor een bepaalde trein al veel drukte verwacht, dan stelt men minder of helemaal geen Sparpreis-tickets beschikbaar. Zodra een bepaald Sparpreis-tarief volgeboekt is, gaat de prijs met €5 of €10 omhoog. Het kan dus zijn dat een ticket op maandagavond €49,90 kost en op dinsdagavond opeens €59,90, er zijn dan ondertussen zoveel tickets verkocht dat het tarief met €10 omhoog springt.

Het stijgen van deze tarieven kan doorgaan tot meer dan €150 per enkele reis kort voor vertrek of bij extreem drukke reisdagen. Kom je op een (retour)prijs van meer dan €200 uit, dan kan een Interrailkaart voordeliger zijn. Over hoe je zo’n Interrailkaart boekt schreef ik eerder een artikel.

Waar boek ik Sparpreis-tickets?

Het meest makkelijk zijn de tickets te boeken via de website van Deutsche Bahn, welke ook in het Nederlands beschikbaar is. Hier kun je middels de reisplanner alle reiswensen ingeven en ook bijzondere wensen als via-stations en keuze in treincategoriën ingeven. De website blijft wel steeds vragen naar de leeftijd van volwassen reizigers wat voor vrijwel alle boekingen overbodig is.

Ook NS International en boekingsportals als HappyRail en Loco2 bieden Sparpreis-tickets bij reizen naar en via Duitsland. Deze sites bieden echter niet de mogelijkheden om je reis naar wens aan te passen die Deutsche Bahn wel biedt.

Tips en trucs om de voordeligste Sparpreis-tickets te boeken

Natuurlijk willen we allemaal het liefst zo voordelig mogelijk reizen. Daarom hier de tips en trucs om de voordeligste Sparpreis-tickets te ontlokken aan de website van Deutsche Bahn.

Tip 1: Boek zo vroeg mogelijk

De meest voor de hand liggende maar ook de belangrijkste tip. Door zo vroeg mogelijk te boeken heb je de grootste kans op betaalbare Sparpreis-tickets. Zeker voor drukke reisdagen als vrijdag, zondag, vakanties en feestdagen is het aan te raden om zo snel mogelijk na opening van de boekingen je tickets vast te leggen.

Boekingen van Sparpreis-tickets zijn mogelijk vanaf 6 maanden voor vertrek vanuit Nederland naar Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland. Boekingen vanuit Nederland naar Denemarken en Zuid-Zweden zijn mogelijk vanaf 3 maand voor vertrek en naar Polen vanaf 2 maand voor vertrek.

Deze periode wordt (helaas) korter vanwege de jaarlijkse dienstregelingswissel rond half december. Over het algemeen zijn tickets voor de nieuwe dienstregeling vanaf half oktober boekbaar.

Een heel enkele keer wil Deutsche Bahn nog wel eens Sparpreisen extra beschilkbaar stellen of een actie aankondigen, dit gebeurt echter nooit voor drukke periodes. Is de ticketprijs (te) hoog? Wacht dan alleen met boeken als je op een niet-populaire dag reist.

Tip 2: Kies voor de minder populaire reisdagen

Vrijdag en zondag zijn de drukste dagen voor Deutsche Bahn. Op deze dagen zijn de weekendforenzen op weg naar huis of weer terug richting studie of werk. Dit betekent volle treinen en weinig beschikbare Sparpreisen (die ook goeddeels door de weekendforenzen geboekt worden).

En op Duitse feestdagen verschuiven de drukste dagen vrolijk mee, zo is bij Pinksteren niet de zondag (1e Pinksterdag) maar de maandag (2e Pinksterdag) het drukst. Let erop dat Duitsland wat afwijkende feestdagen heeft ten opzichte van Nederland, zeker voor het katholieke deel van het land (waar Nordrhein-Westfalen ook onder valt). Als een feestdag op een donderdag valt, dan pakken veel mensen een “Brückentag” waardoor ze met één dag vrij nemen een lang weekend hebben. Dan zijn de treinen op woensdag druk.

Voor de vakanties kent Duitsland een vakantiespreiding welke vergelijkbaar is met Nederland. Maar over het algemeen zijn treinen in de zomermaanden van half juni tot begin september sowieso goed bezet. En dat geldt ook voor de kerst/nieuwjaarsperiode van half december t/m begin januari.

De reisdagen met de minste drukte zijn dinsdag, woensdag en donderdag. En als je toch in het weekend wilt reizen, kijk eens naar zaterdagmiddag of de vroege zondagochtend. Ook dan zijn de treinen minder goed gevuld en de tickets vaak stukken voordeliger. Het loont dus om flexibel te zijn!

Tip 3: Gebruik de Sparpreis-finder

Deutsche Bahn biedt op haar website een Sparpreis-finder, een ontzettend handig tooltje om voordelige Sparpreisen te vinden. Het werkt simpel, geef je vertrek- en aankomststation (klik op “Start/Bestemming buiten Duitsland” om een Nederlands station uit te kiezen). Kies vervolgens gewenste reisdatum, reisperiode en aantal personen en vul de leeftijden van de personen in.

In het resultatenscherm zie je de beschikbare Sparpreisen voor de gewenste periode. Middels de filters aan de linkerkant kun je de keuze verkleinen en middels de knopjes aan de bovenkant van het resultatenscherm kun je sorteren op prijs, vertrek- of aankomsttijd, reisduur of aantal overstappen.

Door op het vergrootglas achter iedere verbinding roep je de details van de reis en de tariefvoorwaarden van het getoonde ticket op.

Om de desbetreffende reis te boeken selecteer je de verbinding in het menu en klik je onderaan op “Naar boeking”, vervolgens rond je de boeking af zoals ieder ander ticket wat je boekt bij Deutsche Bahn.

De enige beperking van de Sparpreis-finder is dat deze alleen werkt voor reizen waarvan het begin- of eindpunt in Duitsland ligt. Voor de Sparpreis-Transit-tickets vanuit Nederland naar Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland werkt de Sparpreis-finder niet. Je kunt natuurlijk wel zoeken naar tickets op het laatste station in Duitsland (bijvoorbeeld Amsterdam-Basel Bad voor reizen naar Zwitserland of Amsterdam-Bad Schandau voor reizen naar Tsjechië).

Tip 4: Kies voor de langzamere verbindingen

Fijn, zo’n ICE die met 300 km/u naar je bestemming zoeft, dat wil iedereen wel! En dat zie je ook terug in de beschikbaarheid van Sparpreisen, die voor de snelste verbinding vaak een stuk duurder zijn dan voor de langzamere treinen.

Vaak kun je met een uurtje extra reistijd tientallen Euro’s besparen. Maar hoe ontlok je dat aan de reisplanner van Deutsche Bahn? Dat kan op drie manieren:

Het vakje “Snelste verbindingen tonen” uitschakelen:

In de reisplanner worden standaard de snelste verbindingen als eerste getoond, deze instelling valt te omzeilen door bij je aanvraag dit vakje uit te vinken. Hierdoor krijg je langzamere, maar ook vaak voordelige verbindingen te zien.

De ICE-verbindingen uitschakelen

Je kunt er ook voor kiezen om geen gebruik te maken van ICE-treinen. Hierdoor reis je met de iets langzamere InterCity of EuroCity-treinen die vaak ook voordeliger geprijsd zijn. Om ICE-treinen uit te schakelen klik je bij “Gegevens over de aansluitingen” op “Vervoerskeuze vergroten”:

Vink vervolgens in het menu wat zich opent het vakje “ICE” uit:


Gebruik maken van via-stations

Door gebruik te maken van via-stations in je aanvraag kun je nog wat specifieker de planner beïnvloeden. Zo kun je voor bepaalde routes of grensovergangen alleen verbindingen met IC/EC-treinen of regionale treinen oproepen waardoor de prijs lager kan uitvallen. Om een via-station in te voeren klik je op “tussenhalte toevoegen”:

Voer vervolgens het via-station in, je kunt maximaal twee stations invoeren:

Handige via-stations om te gebruiken zijn:
– Leer: om alleen reizen met de treinvervangende bus via Groningen of Weener te krijgen.
– Schüttorf: om alleen reizen met de Keolis-stoptrein vanaf Hengelo te krijgen, Bad Bentheim werkt niet omdat de IC-Berlijn hier ook stopt.
– Gronau: om alleen reizen met DB-stoptreinen vanaf Enschede te krijgen.
– Emmerich: om alleen reizen met de Abellio-stoptrein vanaf Arnhem te krijgen (de ICE stopt niet in Emmerich).
– Venlo: om alleen reizen met de Keolis-stoptrein vanaf Venlo te krijgen.
– Eygelshoven Markt: om alleen reizen met de Arriva-stoptrein van Maastricht en Heerlen naar Aachen te krijgen.
– Hannover Hbf: voor reizen per Berlijn-IC via Hannover naar bijvoorbeeld München of Nürnberg. Vaak biedt de Berlijn-IC meer voordeligere Sparpreisen dan de ICE naar Köln en Frankfurt.
– Koblenz Hbf: voor reizen vanaf Köln langs de Rijn. Niet alleen een landschappelijk zeer fraaie route, maar vaak ook voordeliger dan de hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt.

Tip 5: Kijk ook naar de 1e klas

De meeste mensen die voordelig willen reizen, zoeken naar 2e klas-tickets. Als de Sparpreisen voor de 2e klas duurder beginnen te worden, dan is het verstandig om naar de 1e klas te kijken. Soms kun je voor €10 meer, dezelfde prijs of zelfs goedkoper in de 1e klas reizen dan in de 2e klas. Meer luxe voor hetzelfde of zelfs minder geld dus. Met name in de periodes waarin weinig zakenreizigers onderweg zijn zoals vakanties en weekenden wordt de 1e klas voordelig aangeboden.

Als de 1e klas voordelig beschikbaar is wordt dit aangegeven in het overzicht met beschikbare prijzen:

En nog een voordeel, in de 1e klas is een zitplaatsreservering inbegrepen als je deze gelijk met het ticket boekt. In het bovenstaande voorbeeld is de 1e klas dus maar €5,50 duurder als je een zitplaats wilt reserveren, dat kost in de 2e klas €4,50 extra.

Tip 6: Overweeg de aanschaf van een BahnCard 25

De BahnCard25 is een kortingskaart van Deutsche Bahn die 25% korting geeft over het Flexpreis-tarief, het volle tarief voor treinreizen in Duitsland. Maar de Bahncard25 geeft ook 25% korting over het Duitse aandeel van Sparpreis-tarieven.

Om precies te zien hoeveel de korting bedraagt kun je de prijzen opvragen met BahnCard-korting door deze te selecteren in de aanvraag:

Of het aantrekkelijk is om een BahnCard-25 te kopen hangt af van je leeftijd, of je 1e of 2e klas reist en hoe vaak je naar of door Duitsland reist. De prijs van de BahnCard hangt namelijk af van deze factoren, een overzicht van de BahnCard-varianten is te vinden op de website van de DB. Ook de BahnCard50 geeft 25 korting over het Duitse aandeel van Sparpreisen, maar is alleen aantrekkelijk als je veel tegen Flexpreis-tarief in Duitsland reist. Hierover geeft deze kaart 50% korting.

Over het algemeen zal een BahnCard25 niet aantrekkelijk zijn als je één of twee reizen tegen Sparpreis-tarief maakt. Maar voor drie of meer reizen is het zeker het overwegen waard.

Tip 7: Maak meerdere reizen op één Sparpreis

Zoals eerder gemeld kun je bij het boeken van Sparpreis-tickets via-stations invoeren. Bij het invoeren van de via-stations kun je ook een tijdsduur opgeven die je op dit station wilt verblijven. Dit is handig als je bijvoorbeeld ergens meer tijd wilt om een belangrijke overstap te halen. De maximum tijdsduur die je kunt invoeren is 48 uur, en dat geeft leuke mogelijkheden als je meerdere bestemmingen in Duitsland wilt bezoeken.

Stel, je plant een weekendje naar Dresden maar wilt op de heenreis een vriend in Hannover bezoeken. Je kunt natuurlijk een los kaartje Nederland-Hannover en een los kaartje Hannover-Dresden boeken, maar het is vaak voordeliger om dit op één ticket te boeken. Dit gaat als volgt:

Geef als eerst je vertrekstation en eindbestemming in, in dit geval dus “Dresden”. Selecteer als vertrekdatum en tijdstip het moment dat je wilt beginnen met de reis Nederland-Hannover:

Klik vervolgens op “Tussenhalte toevoegen” en selecteer het aantal tussenstops. Voer hier de gewenste tussenhalte in, “Hannover” in dit geval. Kies vervolgens de gewenste oponthoudsduur, dit is de precieze tijd tussen aankomst en vertrek. Een etmaal is 24 uur, dus als je twee nachten wilt verblijven dan zal het oponthoud zo’n 48 uur zijn.

Vervolgens krijg je in het overzicht van de verbindingen keurig netjes te zien dat je 48 uur (2 nachten) in Hannover verblijft.


Nog langere onderbrekingen

En dan nog een pro-tip: stel je wilt drie in plaats van twee nachten bij de desbetreffende vriend in Hannover blijven. Pak dan een klein station elders in de stad (Hannover Messe/Laatzen in dit geval) en voer nogmaals 24 uur in. Dit geeft het volgende resultaat:

Zoals je ziet is er een retour Hannover Hbf-Hannover Messe/Laatzen en terug toegevoegd. Je kunt dit gedeelte van het ticket natuurlijk laten vervallen en zonder problemen na 3 nachten weer opstappen in Hannover Hbf. Let erop dat een Sparpreis maximaal 4 kalenderdagen geldig is, een reis met 4 nachten (=5 dagen) onderbreking op één ticket is dus niet mogelijk.

Op het boeken met via-stations zitten een aantal beperkingen. Zo kun je geen enorme omwegen als Nederland-Hamburg via München boeken. En ook heen en terugreizen of tegen de eerder gereisde richting in reizen op hetzelfde ticket is niet mogelijk. Probeer het vooral uit in de planner.

Gebruik deze tips om voordeliger en vooral vaker per trein op reis te gaan. Veel reisplezier!

8 reacties

  1. Twan Beantwoorden

    Een mooi en nuttig overzicht! Wat betreft de zitplaatsreserveringen: als je alleen reist in een niet al te drukke periode, vind je meestal wel een plaatsje. Maar als je met meerdere personen bij elkaar wilt zitten wordt het al gauw lastig om zonder reservering spontaan een plekje te vinden. Bovendien zijn in Duitsland veel mensen gewend te reserveren. Voor het geld hoef je het niet echt te laten – gewoon doen dus.
    Wat betreft de “Zugbindung”: die geldt niet alleen in Duitsland maar sinds enige tijd ook in Zwitserland.

  2. f boersma Beantwoorden

    prima, heel grondig en zo doe ik het al een paar jaar voor zakelijk reizen. de DB app is ook heel goed en de gebruikersregistratie voor tickets boeken of voor de app is een stuk geavanceerder dan de ns international
    app.

  3. Hans Klemboer Beantwoorden

    Zeer uitgebreid en duidelijk! Zag afgelopen week toevallig dat er nu ook Sparpreis voor groepen verkrijgbaar is: https://goedkoop-treinkaartje.nl/ns-korting-actie/groepskorting-op-treintickets-naar-duitsland/ Denk dat dit ook wel heel interessant kan zijn, maar toch een hoop geregel als je dit voor een hele groep moet doen.

    Heb ook direct even gekeken op de website van DB, maar werkelijk complimenten over jouw pagina. Je hebt zelfs meer informatie dan DB zelf. Tip 7 is wel heel leuk en interessant voor iemand die een korte rondreis door Duitsland wilt maken. Super handig!

    • metdetreinnaarhetbuitenland Bericht auteurBeantwoorden

      Bedankt voor je reactie. Aan voordelige groepstarieven voor groepen van meer dan 6 personen ga ik nog eens een apart artikel wijden.

  4. Anja Benjamins Beantwoorden

    Weet je toevallig ook of het klopt dat de super sparpreisticket geldig is tot de volgende dag 10.00 uur? Ik reis van Nederland naar Oostenrijk en overweeg een overnachting in Oostenrijk te nemen. Ik meende het ergens gelezen te hebben, maar kan het niet terugvinden.

    • metdetreinnaarhetbuitenland Bericht auteurBeantwoorden

      Het beste plan je een oponthoud van een nacht (even het aantal uren tellen) bij het boeken van de tickets. Dit wordt uitgelegd bij tip 7, op die manier staan precies de juiste treinen op je ticket.

    • Gerben Vos Beantwoorden

      Als ik het goed heb begrepen is dat inderdaad zo als je het laatste stuk van je reis met regionale treinen (Nahverkehr) reist; dus vanaf het moment waarop je uit de laatste trein op je route stapt waar nog wel een treinbinding voor geldt is je kaartje voor dat Nahverkehr nog tot de volgende dag 10 uur ’s ochtends geldig. Maar ik kan ook even niet vinden waar het staat. En buiten Duitsland (bijv. in Oostenrijk) gelden misschien weer andere regels? Het veiligst lijkt me inderdaad wat metdetreinnaarhetbuitenland schrijft; als je trein op het reisplan op het kaartje staat, is het hoe dan ook geldig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *