Regionale treinen naar Duitsland, goedkoop de grens over

Last minute een reis boeken naar Duitsland per ICE of IC kan soms vrij prijzig zijn. De afgelopen jaren zijn er gelukkig steeds meer regionale treinen bijgekomen tussen Nederland en Duitsland. Hoewel deze niet zo snel als de ICE zijn, rijden hier moderne treinen met airconditioning en stopcontacten. En het grootste voordeel, de kaartjes zijn heel betaalbaar. Daarbij, met de speciale Sparpreis-constructie kun je veel voordeliger reizen. Zelfs kort voor vertrek of op drukke reisdagen.

Voordelig reizen per ICE of Intercity

Voor het goedkoop reizen per ICE of Intercity kun je gebruik maken van de Sparpreis. Dit vroegboektarief is vanaf 6 maanden van tevoren te boeken en hierbij geldt: hoe eerder geboekt, des te voordeliger de ticketprijs. Om de goedkoopste Sparpreis-tickets te vinden kun je gebruik maken van de 7 tips voor de voordeligste Sparpreis-tickets naar Duitsland. Maar soms ben je niet in de gelegenheid om tickets vroeg te boeken of heb je spontaan zin in een dagje Duitsland. Voor die last-minute beslissingen kan het handig zijn om per regionale trein te reizen.

Per regionale trein de grens over

Twintig jaar geleden reden er nauwelijks regionale treinen de grens over. En regionale treinen die de grens over reden waren vaak oud, weinig frequent en duur. In 2001 werd het baanvak Enschede-Gronau echter heropend en sindsdien zijn er steeds meer treinverbindingen bijgekomen. En doordat steeds meer tickets grensoverschrijdend geldig zijn, is het reizen alleen maar makkelijker geworden. In onderstaand overzicht vind je de mogelijkheden en voordeligste ticketopties per verbinding.

Groningen-Leer

Als eerst het slechte nieuws: deze verbinding is sinds 2015 onderbroken sinds een onvoorzichtige schipper de Friesenbrücke bij Weener in de vernieling hielp. Hierdoor is het treinverkeer sowieso onderbroken tot 2024, mogelijk nog langer.

Gelukkig rijdt Arriva wel een vervangende busdienst die qua reistijd vergelijkbaar is met de treinverbinding. Tussen Groningen en Leer rijdt elke twee uur een non-stop busdienst. Daarnaast rijdt er elk uur een stoptrein van Groningen naar Weener, vanaf waar een aansluitende bus naar Leer rijdt.

Voor onbeperkt gebruik van regionale treinen, bussen en trams in de deelstaat Niedersachsen (waarin Leer ligt) kun je gebruik maken van het Niedersachsen-ticket. Dit kaartje geldt ook naar Oldenburg, Bremen en Hamburg. Het is geldig op werkdagen vanaf 9 uur ’s ochtends en in het weekend de hele dag. En in de zomervakantie 2019 (4 juli t/m 14 augustus) kun je ook voor 9 uur ’s ochtends op werkdagen op het kaartje reizen. Met het ticket mag je ook reizen in de IC-treinen tussen Leer, Norddeich, Oldenburg en Bremen).

Voor reizigers vanuit Groningen is er het speciale “Niedersachsenticket plus Groningen”. Voor een kleine meerprijs kun je hiermee vanaf Groningen naar Leer reizen en vervolgens binnen Niedersachsen onder dezelfde voorwaarden als het Niedersachsen-ticket. Het ticket is te koop in de webshop van het Niedersachsen-tarief, online via Deutsche Bahn of via de DB-Navigator.

Heb je een studenten-OV of Weekend/Dal/Trein-Vrij? Dan kun je op dat abonnement per snelbus naar Leer reizen, er staat in Leer een OV-chipkaartpaaltje. Dit geldt ook voor reizigers met een (actie)dagkaart. Let op, de abonnementen/dagkaarten gelden niet in de bus Weener-Leer. Reis je dus met de trein naar Weener, dan geldt je abonnement/dagkaart tot Weener.

Hengelo-Bielefeld

Sinds jaar en dag rijdt de IC-Berlijn vanuit Amsterdam via Hengelo naar Berlijn over deze grensovergang. Van 2010 tot 2013 reed de Grensland Express als proef van Hengelo naar Bad Bentheim op dit traject. Ondanks de tegenvallende reizigersaantallen bij deze proef werd besloten om vanaf december 2017 een doorgaande stoptrein Hengelo-Bielefeld te laten rijden.

Vervoerder Eurobahn maakt er na de introductie nogal een rommeltje van waardoor de startdatum een aantal malen is uitgesteld . Sinds eind februari 2018 rijdt de verbinding redelijk betrouwbaar, hoewel er af en toe nog treinen uitvallen. De trein rijdt elk uur vanaf Hengelo via Bad Bentheim, Rheine en Osnabrück naar Bielefeld.

Omdat de deelstaat Niedersachsen mede-opdrachtgever is voor deze verbinding, geldt het Niedersachsen-ticket op deze trein al vanaf Hengelo. Hiermee kun je op werkdagen na 9 uur onbeperkt gebruik maken van alle regionale treinen, bussen en trams in Niedersachsen. In weekenden en in de zomervakantie (4 juli t/m 14 augustus 2019) geldt het ticket de hele dag. Het is ook geldig naar Bremen en Hamburg. Het ticket is te koop in de webshop van het Niedersachsen-tarief, online via Deutsche Bahn of via de DB-Navigator. Er is een kaartautomaat in de trein waar deze kaartjes ook te koop zijn, deze vertoont echter regelmatig storingen.

Mocht je doorreizen naar een bestemming in Nordrhein Westfalen (zoals Düsseldorf of Köln) dan kun je natuurlijk niet op een Niedersachsen-ticket reizen. Het kan dan lonend zijn om een los kaartje tot Rheine te kopen en aansluitend een kaartje tegen het NRW of Westfalen-tarief. Het Niedersachsen-ticket geldt vanuit Hengelo overigens wel naar Münster. Naar Bielefeld koop je het beste een Niedersachsen-ticket plus een los kaartje vanaf Herford tot Bielefeld.

De trein van Enschede naar Münster

Enschede-Münster/Dortmund

Zoals eerder geschreven, dit is de “stamvader” van de moderne regionale verbindingen. Sinds er in 2001 weer treinen de grens over rijden is het aantal reizigers spectaculair gegroeid. Zeker op zaterdagen en Duitse feestdagen zitten de treinen stampvol met Duitsers die “Einkaufen machen” in Enschede.

Vanuit Enschede naar het grensplaatsje Gronau rijden twee treinen per uur, één trein rijdt verder naar Münster, de ander naar Dortmund. In zowel Münster als Dortmund zijn prima aansluitingen op de lange-afstandstreinen verder Duitsland in.

Reis je tot Münster of Dortmund dan kun je gebruik maken van het Westfalen-tarief, dit is al geldig vanaf Enschede. Als je een retourrit maakt dan is het al verstandig om een dagkaart te kopen. Er zijn speciale dagkaarten die na 9 uur geldig zijn, in het weekend de hele dag. Deze zijn verkrijgbaar in een variant voor één of vijf personen. Mocht je onverhoopt toch voor 9 uur op een werkdag willen vertrekken, dan is er ook een variant die de hele dag geldig is. Tickets zijn te koop via de speciale app of bij de kaartautomaat in de trein.

Voor reizen verder Nordrhein-Westfalen in (naar bijvoorbeeld Düsseldorf of Keulen) kun je gebruik maken van het NRW-tarief. Ook deze kaartjes zijn geldig vanaf Enschede. Het NRW-Schöner-Tag-Ticket is geldig voor onbeperkt reizen met regionale treinen, bussen en trams in heel Nordrhein-Westfalen. Dit ticket geldt om werkdagen na 9 uur en in het weekend de hele dag. Er is een variant voor één persoon of voor een groep van maximaal vijf personen. Het ticket koop je makkelijk online via de website van Deutsche Bahn, bij de kaartautomaat in de trein of via de DB-Navigator.

Arnhem-Düsseldorf

Via de belangrijkste grensovergang voor lange-afstandstreinen naar Duitsland rijdt ongeveer elke 2 uur een ICE. Tot ongeveer 2002 reden hier EuroCity-treinen die voor het wisselen van locomotief toch moesten stoppen in Emmerich. Met de introductie van de ICE verviel de stop in Emmerich en bestond er geen regionale verbinding meer over deze grensovergang. In 2006 deed vervoerder Syntus nog een proef met een pendeltrein Arnhem-Emmerich, maar door de lage frequentie trok deze niet genoeg reizigers.

Na aanbesteding van de treinverbinding tussen Arnhem, Emmerich en Düsseldorf rijdt NS-dochter Abellio sinds april 2017 weer elk uur een doorgaande grensoverschrijdende trein. De Flirt-treinen stoppen daarbij o.a. in Wesel, Oberhausen en Duisburg. In Duisburg en Düsseldorf zijn er prima aansluitingen op ICE- en IC-treinen naar andere bestemmingen in Duitsland.

Reis je naar Oberhausen, Duisburg of Düsseldorf (of een andere bestemming in het Ruhrgebied zoals Essen of Dortmund). Dan kun je gebruik maken van de tickets van het Verkehrsverbund Rhein Ruhr. Deze zijn geldig vanaf Arnhem. Als je een retourtje naar Oberhausen, Duisburg of Düsseldorf maakt is het al voordeliger om een “24-Stunden-Ticket” (24 uurs-ticket) te kopen. Deze zijn verkrijgbaar voor 1 t/m 5 samenreizende personen. Er is ook een 48-uur-ticket, handig voor een kort stedentripje! De kaartjes zijn te koop bij de Abellio-kaartautomaat in de stationshal van Arnhem (betalen met PIN mogelijk). Of online via de website of de DB-Navigator van Deutsche Bahn.

Voor bestemmingen verder Nordrhein-Westfalen in (zoals Keulen of Bonn) kun je gebruik maken van het NRW-Schöner-Tag-Ticket. Dit is op geldig vanaf Arnhem Centraal. Je kunt er op werkdagen na 9 uur en in het weekend de hele dag mee reizen in alle regionale treinen, bussen en trams in de hele deelstaat. Het kaartje is verkrijgbaar bij de Abellio-kaartautomaat op Arnhem Centraal, via de website of via de de DB-Navigator van Deutsche Bahn.

Venlo-Hamm

Via de grensovergang bij Venlo reden in een ver verleden doorgaande sneltreinen vanuit Den Haag naar Keulen. Midden jaren 90 werden deze vervangen door een regionale trein die elk uur van Venlo via Keulen langs de Rijn naar Koblenz reed. Sinds 2002 rijdt de trein niet meer vanuit Venlo naar Keulen maar via Düsseldorf en Hagen naar Hamm. De huidige vervoerder Eurobahn rijdt hier sinds 2009 met moderne Flirt-treinstellen.

Vanuit Venlo kun je met dezelfde tickets reizen als vanuit Arnhem. Dus voor bestemmingen in het Ruhrgebied (Düsseldorf, Wuppertal en Hagen) kun je gebruik maken van de tickets van het Verkehrsverbund Rhein Ruhr. Deze zijn al te gebruiken vanaf Venlo. Ook voor een retourrit naar Düsseldorf, Wuppertal of Hagen geldt dat een 24-uurskaartje al voordeliger is dan een los retourtje. De tickets zijn ook vekrijgbaar in een 48-uursvariant en extra voordelige tickets voor 2 t/m 5 samenreizende personen. Kaartjes zijn te koop bij de kaartautomaat in de stationshal van Venlo of via de website of Navigator van Deutsche Bahn.

Voor bestemmingen verder Nordrhein-Westfalen in geldt het NRW Schöner Tag Ticket ook vanaf Venlo, handig voor ritjes naar bijvoorbeeld Keulen of Bonn. Je kunt er op werkdagen na 9 uur en in het weekend de hele dag mee reizen in alle regionale treinen, bussen en trams in de hele deelstaat. Het kaartje is verkrijgbaar bij de DB-kaartautomaat in de stationshal van Venlo, via de website of de DB-Navigator van Deutsche Bahn.

Maastricht-Aachen

Sinds begin 2019 rijdt er weer een doorgaande trein vanuit Maastricht naar Aachen. Nadat in 1988 de doorgaande treindienst Maastricht-Aachen via Simpelveld werd opgeheven, introduceerde men in 1992 een losse pendeltrein Heerlen-Aachen. Achtereenvolgens werd deze dienst uitgevoerd door NS en later door DB-dochter Euregiobahn.

Na wat aanloopproblemen rijdt Arriva sinds begin 2019 elk uur een doorgaande sneltrein Maastricht-Heerlen-Aachen. In Aachen zijn er aansluitingen op regionale treinen naar Keulen maar ook op de ICE naar Frankfurt en Brussel.

Op deze verbinding kun je met Nederlandse abonnementen en dagkaarten tot Aachen reizen. Er staan in Herzogenrath en Aachen OV-chipkaartpalen om in- en uit te checken.

Voor losse treinreizen biedt het Aachener Verkehrsverbund een speciaal tarief voor reizen vanuit Heerlen naar Aachen. Kaartjes voor dit tarief zijn te koop bij de kaartautomaat op station Heerlen of via de DB Navigator.

Wil je een dagtrip maken naar de Euregio rond Maastricht, Aachen of Luik? Dan kan het Euregioticket een goede keuze zijn. Hiermee reis je onbeperkt met alle regionale treinen (in België en Nederland ook IC-treinen) rond Maastricht, Heerlen, Aachen en Liege. Het is ook geldig op alle bussen in de regio. Voor de precieze geldigheid, zie de website van het AVV. In het weekend en op feestdagen (in België, Nederland óf Duitsland) geldt het ticket bovendien niet voor één maar voor twee personen. Het ticket is te koop bij de Arriva-kaartautomaat op station Heerlen, via de DB-website en via de DB Navigator.

Het NRW-Schöner-Tag-Ticket geldt ook vanaf Heerlen. Dit is een handige keuze voor retourtjes naar bijvoorbeeld Keulen of Bonn. Het kaartje is verkrijgbaar bij de DB-kaartautomaat op station Heerlen, via de website of de DB-Navigator van Deutsche Bahn.

Kaartjes kopen via de DB-Navigator

Tot een paar jaar geleden was een kaartje kopen voor een regionale trein de grens over nogal een gedoe. In een krappe overstaptijd moest je een onbegrijpelijke kaartautomaat doorgronden. En met een beetje pech kon je alleen met contant geld betalen.

Gelukkig zijn alle grensoverschrijdende verbindingen nu ook te boeken in de app van Deutsche Bahn, de DB Navigator. Zoek als eerst de gewenste verbinding op via de reisplanner, in dit voorbeeld Arnhem-Düsseldorf. Klik vervolgens op “Buy Ticket” (het logo ernaast is van het Verkehrsverbund Rhein Ruhr):

In het volgende scherm met details van de verbinding klik je op “Continue to booking”:

In het resultaatscherm worden vervolgens alle mogelijke tickettypes weergegeven, inclusief de aantrekkelijke 24- en 48-uurskaartjes:

Selecteer vervolgens het gewenste ticket, betaal met creditcard of Paypal en het ticket is direct te downloaden in de app. Bij controle laat je het ticket in de app aan de conducteur zien. Heb je het liever op papier? Dan kun je het laten e-mailen en zelf uitprinten. Op deze manier koop je altijd het juiste ticket, ook kort van tevoren.

De Sparpreis-truc, voor €19,90 vanaf elk Nederlands station naar bijv Keulen of Bremen.

Zoals in het eerdere artikel over de voordelige Sparpreis-tickets geschreven: de Sparpreis-tickets naar Duitsland gelden ook op regionale treinen de grens over, zolang je verderop in Duitsland maar gebruik maakt van een ICE- of IC-trein. Zo kun je bijvoorbeeld een Sparpreis-ticket Deventer-München boeken waarbij je eerst per NS-Intercity naar Enschede reist, vervolgens per regionale trein naar Dortmund en daarna per ICE naar München.

Door gebruik te maken van deze constructie kun je (ook op korte termijn) vaak een voordelig ticket van €19,90 of €24,90 boeken. Dat kan handig zijn als bijvoorbeeld de tickets voor ICE of IC-Berlijn erg duur zijn. Of het is voordeliger dan de combinatie van een apart Nederlands en Duits kaartje. Vooral handig als je geen abonnement voor Nederland hebt of in de spits reist. Zo reis je bijvoorbeeld voor €19,90 van Vlissingen naar Bremen, een koopje!

Hoe boek je deze goedkope Sparpreis-tickets?

Je boekt de tickets via de website van Deutsche Bahn. Het vraagt wat meer moeite om de juiste gegevens in te voeren. Maar met wat zoekwerk kun je echt supervoordelige tickets vinden en boeken.

Voer als eerst je vertrek- en aankomststation en gewenste reisdatum in zoals je zou doen bij een normale boeking. Klik vervolgens op de knop “Overige opties”

Via-stations invoeren

Klik vervolgens op “Tussenhalte toevoegen” en kies vervolgens “2 Tussenhaltes”. Voer bij “Via 1” het station in om de regionale grensovergang af te dwingen. Voer bij “Via 2” het station in om de planner te dwingen op lange-afstandstreinen. Boek je een ticket van Duitsland naar Nederland, dan doe je het natuurlijk andersom.

Je kunt de volgende stations gebruiken per grensovergang:

Verbinding1e via (grensstation)2e via (station IC/ICE)Bestemmingen
Groningen-LeerLeerOldenburg of BremenBremen of Hamburg
Hengelo-BielefeldSchüttorfRhein of OsnabrückBremen, Hannover, Hamburg of Münster
Enschede-Münster/DortmuindGronauMünster of DortmundDüsseldorf, Köln, Bonn, Osnabrück of Essen
Arnhem-DüsseldorfEmmerichDuisburg of DüsseldorfDüsseldorf, Köln, Bonn, Dortmund of Essen
Venlo-HammKaldenkirchenDüsseldorfKöln, Essen of Dortmund
Maastricht-AachenEygelshoven MarktAachenKöln, Düsseldorf of Bonn

(NB: genoemde bestemmingen zijn slechts de grootste steden in de buurt van de grensovergang. Je kunt de tickets doortrekken naar ieder station in Duitsland, mits je geen enorme omwegen maakt of tegen de richting in reist).

Vervoerskeuze in Duitsland op ICE of IC dwingen

Klik vervolgens op de knop “Vervoerskeuze vergroten” en vink tussen het tweede via-station en de eindbestemming alle opties behalve “ICE” en “EC/IC” uit (als je van Duitsland naar Nederland boekt doe je dat tussen het beginstation en de 1e via):

NB: eventueel kun je via de functie “overstaptijd” ook de minimale overstaptijd nog aanpassen, dat reist wel relaxter!

En zoals je in het resultatenscherm ziet, fiks wat verbindingen van Vlissingen naar Bremen voor slechts €19,90! Zelfs met vertrek midden in de ochtendspits vanuit Nederland. Zeker op korte termijn voor vertrek kunnen vergelijkbare tickets voor ICE en IC soms €49,90 of €59,90 kosten.

Rond vervolgens de boeking af zoals gebruikelijk, print de tickets uit of download ze in de DB-Navigator.

Deze methode kan ook nuttig zijn als je slechts tot de eindbestemming van de regionale trein rijdt (vanuit Arnhem tot Düsseldorf of vanuit Enschede tot Münster). Trek in dat geval het ticket door naar het volgende IC/ICE-station en gebruik het laatste stukje niet. Een ticket van €19,90 is vaak voordeliger dan een combinatie van tickets.

4 reacties

  1. Gerben Vos Beantwoorden

    Maurits, zou je dit artikel willen toevoegen aan je categorie Treintickets? Volgens mij hoort die daar (ook) thuis, en dan kan ik mensen naar die categoriepagina verwijzen voor alle kaartjestips.

    • metdetreinnaarhetbuitenland Bericht auteurBeantwoorden

      Hoi Gerben, bedankt voor je leuke reacties! Ik heb het artikel toegevoegd aan de categorie Treintickets.

  2. Gerben Vos Beantwoorden

    Een leuke variant van de Sparpreis-truc: gebruik ‘m ook op je terugreis! Dit is vooral handig als je een Weekend-Vrij-kaart hebt. Als je heen en weer wilt naar Köln koop je dan bijv. een kaartje van je Nederlandse vertrekstation via Köln naar Kaldenkirchen (het laatste Duitse station voor de grens met Venlo). Vul als eerste via-station bijv. Düsseldorf in en als tweede Köln (met evt. een oponthoud van een paar uur), en dwing IC/ICE af tussen Düsseldorf en Köln, of tussen Arnhem en Köln.

    Je moet wel heen en terug via verschillende grenspunten reizen, dus dit is niet praktisch voor elke bestemming. Koop er een kaartje bij van Kaldenkirchen naar Venlo (grens), hetzij tegen VRR-tarief (van Kaldenkirchen naar Venlo, €2,80) of via NS Internationaal (van Kaldenkirchen naar Blerick met 100% korting in Nederland, €1,60).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *