GreenCityTrip, met de nachttrein op stedentrip

De nachttrein is booming. In december 2021 startte de nieuwe Nightjet tussen Amsterdam en Zürich. European Sleeper verbindt vanaf 2022 Brussel met Praag via Amsterdam en Berlijn. En ook elders in Europa worden op flink tempo nieuwe nachttreinen geïntroduceerd.

In de herfst kwam van 2021 kwam daar een opvallende nieuwkomer bij. Geen dagelijkse trein naar een vaste bestemming, maar een speciale chartertrein. Deze trein van GreenCityTrip is gericht op reizigers die milieuvriendelijk op stedentrip willen. Tickets worden meestal verkocht inclusief een aantal hotelovernachtingen, maar sinds een tijdje verkoopt men ook losse retourtickets. De trein rijdt afwisselend naar Praag, Wenen, Innsbruck, Verona, Venetië of Milaan.

Hoe ziet deze trein er uit? Is het comfortabel? Waar moet je op letten bij het boeken? Wij reisden met GreenCityTrip naar Praag en ik vertel je er alles over in dit artikel.

Snel naar:
– Wat is GreenCityTrip?
– Hoe ziet de trein van GreenCityTrip er uit?
– De trein van GreenCityTrip boeken
Onze reis met GreenCityTrip
– Conclusie

Wat is GreenCityTrip?

GreenCityTrip is een initiatief van FlyWise. Deze reisorganisatie uit Rotterdam biedt stedentrips aan bestaande uit een retourvlucht en een paar hotelovernachtingen. Men doet dit door bij lowcost-luchtvaartmaatschappijen stoelen op te kopen en dit te combineren met hotelovernachtingen. Op die manier biedt men “makkelijke” pakketreisjes aan voor een paar dagen weg naar een mooie stad. Men verkoopt dit via de eigen site, maar ook via doorverkopers als Kruidvat of HEMA.

Omdat men zag dat er meer vraag kwam naar milieuvriendelijk reizen, is Flywise begonnen met GreenCityTrip. In plaats van het vliegtuig brengt men de klanten nu met een nachttrein naar de bestemming. Een goed initiatief dus! Men heeft ervoor gekozen om gebruik te maken van een speciale chartertrein. De uitvoering van de trein wordt gedaan door TrainCharterServices, het bedrijf wat ook de DInnerTrain uitvoert. De rijtuigen worden gehuurd van Euro Express, een Duitse rijtuigverhuurder. Deze rijtuigen reden in het verleden ook in de Krokus Express en Alpen Express van de Treinreiswinkel.

In de rij staan in een sfeerloze volle vliegveldterminal of een kwartiertje wachten op Den Haag HS…..

De trein van GreenCityTrip is trouwens behoorlijk lang. Met maar liefst 16 rijtuigen meet de trein ongeveer 440 meter, de maximum lengte voor een reizigerstrein in Nederland. De trein rijdt eerst een “rondje Randstad” vanuit Breda via Roterdam, Den Haag en Amsterdam naar Utrecht voordat die bij Arnhem de grens overgaat.

Hoe ziet de trein van GreenCityTrip er uit?

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: de trein van GreenCityTrip is niet de meest moderne glanzende nachttrein die er bestaat. Dit soort chartertreinen rijdt meestal met de tweedehandsjes die van de grote spoorwegmaatschappijen afkomen. Zo bestaat de trein van GreenCityTrip uit rijtuigen die voorheen bij de Duitse en Oostenrijkse spoorwegen reden. Is het daarmee een slechte oude trein? Niet persé, maar stel je in op een wat “nostalgische” reiservaring.

De reisklasses bij GreenCityTrip

Men onderscheidt drie reisklasses bij GreenCityTrip: Luxury, Premium en Economy.

Luxury:

De Luxury-coupé in dagopstelling, de bedden worden rechts uit de wand geklapt.

De “Luxury”-klasse is in het slaaprijtuig. In de coupé’s vind je twee bedden boven elkaar met dekbed en kussen. Er is een wastafeltje, airco en een stopcontact. Als de bedden weggeklapt zijn, dan kun je gebruik maken van ruime zitgelegenheid met een tafeltje. De WC’s bevinden zich wel op de gang, er zijn dus geen coupé’s met eigen sanitair.

De slaaprijtuigen die men inzet hebben een respectabele leeftijd van 65 jaar. In de jaren 90 zijn ze echter uitgebreid verbouwd, het comfort is dus in orde. Bij de Luxury-klasse is gratis koffie en thee inbegrepen.

Premium:

In de Premium-klasse is een grote tafel in de coupé’s, ideaal voor als je een spelletje wilt doen, een drankje of lekker een boek wilt lezen.

De “Premium”-klasse is in het ligrijtuig. De coupé’s zijn geschikt voor vijf personen, GreenCityTrip boekt er echter maximaal vier reizigers. Je vindt er banken met een comfortabele rugleuning, stopcontacten en airco. Onder het onderste bed vind een grote tafel die je tussen de banken kunt plaatsen, ideaal voor het doen van spelletjes onderweg. Ook vind je hier de ladder om in het bovenste bed te komen.

Voor het slapen gaan bouw je de banken makkelijk om tot bedjes voor vier personen (2 keer 2 boven elkaar). Dekens, lakens en kussens zijn inbegrepen. De bedjes zijn wel vrij hard, het is handig om bijvoorbeeld een kampeermatje meet te nemen zodat je wat fijner ligt. Toiletten en wasruimtes bevinden zich op de gang. De ramen in de “Premium”-klasse kun je openen voor frisse lucht.

Economy

De “Economy”-klasse is de voordeligste klasse. Het verschil met de Premium is dat je hier met zes personen in een coupé slaapt in plaats van vier. De coupé’s zijn ook geschikt voor zes personen, met aan beide zijden drie bedden boven elkaar. De verdere inrichting en service is gelijk aan de Premium, alleen de stopcontacten en airco ontbreken. Voor de frisse lucht ben je dus afhankelijk van het openen van het raam.

Service aan boord van de trein van GreenCityTrip

Aan boord van de trein zijn stewards aanwezig, er is één steward per vier rijtuigen. Verdere informatie over de service aan boord van de trein wordt omgeroepen. Tijdens de nachtelijke uren wordt er echter niet omgeroepen zodat je rustig door kunt slapen. Op de Nederlandse stations staat de trein aangegeven op de borden en wordt regelmatig omgeroepen waar de trein vertrekt. Op de buitenlandse stations wordt het vertrekspoor vaak pas 15 minuten voor vertrek bekend gemaakt, hou hier de borden met reisinformatie dus goed in de gaten.

Wat opvallend is: er is verder geen eten en drinken aan boord te koop. Ontbijtjes en snackboxen moet je vooraf bijbestellen (zie onder), maar aan boord is ook geen koffie of thee te koop. Zorg ervoor dat je zelf ruim voldoende eten en drinken meeneemt.

De trein van GreenCityTrip boeken

De trein van GreenCityTrip boek je via de website Greencityrip.nl. Men werkt hier volgens het “lowcost”-model zoals je dat ook in de luchtvaart ziet. Concreet betekent dat je voor iedere poep of scheet die je wilt doen moet bijbetalen. Laat je dus vooral niet “lokken” door de mooie vanafprijs die je ziet, maar let vooral goed op de totaalprijs die je later in beeld ziet.

De bestemmingen van GreenCityTrip met “mooie” vanaf-prijzen.
Het infoveld met de realistische totaalprijzen inclusief €25 Boekingskosten

Het is dus verstandig om het aanbod van GreenCityTrip te vergelijken met andere aanbieders zoals de stedentrips van Treinrondreis.nl. Het kan zijn dat je uiteindelijk hier goedkoper uit bent en ook nog flexibeler bent omdat je met treinen reist die dagelijks gaan. Overigens betekent dit niet dat het aanbod van GreenCityTrip onaantrekkelijk is, de prijzen zijn keurig en je hebt natuurlijk het gemak van een directe nachttrein.

Waar moet ik op letten tijdens het boeken van GreenCityTrip?

Enkele tips voor het boeken van de trein van GreenCityTrip

Tip 1: Een privé coupé boeken

Als je een eigen coupé wilt de in nachttrein van GreenCityTrip, dan is het verstandig om met twee reizigers Luxury te boeken en met vier reizigers Premium. Je kunt ook de resterende plaatsen van een Premium-coupé afkopen, maar in de praktijk is dat net zo duur als een Luxury-coupé. In de Luxury-klasse krijg je daar betere bedden voor, een wastafel in de coupé en koffie/thee inbegrepen.

Meerprijs tussen Premium en Luxury is €150 p.p.
Afkopen van de twee resterende plaatsen in Premium is €147,52 p,p. Ongeveer even duur, maar minder comfortabel.

Tip 2: Plaatsen kiezen in de trein

Als je op indeling in Premium of Economy reist dan vraagt de boekingsmodule of je plaatsen wilt kiezen in de trein. Als je alleen reist is dit alleen interessant als je specifiek een onder- of bovenbed wilt. Als je met twee of drie personen reist dan zou het kunnen zijn dat je niet bij elkaar komt, dan is het wel verstandig om zelf plekken uit te kiezen. De kosten bedragen €19,90 p.p. Als je met je reisgezelschap alle plaatsen in een coupé boekt, dan is het uitkiezen gratis. Voor de Premium-klasse kan het dus handig zijn om de stedentrip met een bevriend stel te maken.

Plaatsen uitkiezen bij GreenCityTrip

Tip 3: Bijboeken van extra’s

In de volgende keuze krijg je de optie om de extra’s in voordeelpakketten bij te boeken. Ik zou eerst kijken wat de extra’s los kosten in het volgende scherm en alleen voor een compleet pakket kiezen als je precies die extra’s bij wilt boeken.

De losse extra’s zijn:

Het ontbijt voor €15 p.p. is vrij fors geprijsd. Voor een stuk minder kun je in elke stad een bakkerij of cafeetje binnen wandelen en uitstekend ontbijten. Het kan ook handig zijn om na boeking bij het hotel te informeren wat het daar kost om het ontbijt bij te boeken.
Het wijzigen van de passagiersnamen zou ik alleen bijboeken als de deelname van één van de reisdeelnemers niet zeker is. Vergelijk dit ook met de kosten voor een doorlopende of aflopende annuleringsverzekering.
Het ontbijtpakket bestaat uit kant en klare producten, dus geen verse broodjes. Voor €29 p.p. kun je heel wat lekkers in de supermarkt in Nederland of op de plek van bestemming kopen. En je houdt nog geld over om na aankomst lekker in een café te ontbijten. Het is toegestaan om zelf wat te knabbelen en een lekker flesje wijn mee te nemen aan boord. Ik zou dat zeker doen.
In een “normale” nachttrein is beddengoed gewoon inbegrepen, bij GrenCityTrip moet je dit echter los bijboeken. Je kunt hier €29 besparen door zelf een slaapzakje in je koffer of rugzak te stoppen. Maar anders zou ik het wel bijboeken, zonder beddengoed slaapt echt niet lekker. Let erop dat bij sommige externe verkopers het beddengoed wél inbegrepen is, check de voorwaarden dus goed.
Ook hier: voor €29 kun je heel wat oordopjes, tandpasta en deodorant kopen op het station. Het water aan boord is geen drinkwater, maar een flesje met water is thuis vrijwel gratis uit de kraan.

Tip 4: Vergelijk de prijzen inclusief extra’s met andere aanbieders

Samenvattend: buiten het zelf uitkiezen van de plaatsen en het beddengoed is het bijboeken van extra’s niet nodig. De kosten voor deze twee “verplichte extra’s” zijn €19,90 (plaatsen uitkiezen) en €29,90 (beddengoed). Bij elkaar zo’n €50 per persoon, nog best een fiks bedrag.

Vergelijken we het aanbod van GreenCityTrip naar Wenen met dat van Treinrondreis.nl met vertrek op 2 maart, dan zien we de volgende prijzen:

GreenCityTrip naar Wenen: Vertrek op 2 maart, terugkomst 6 maart. Obv Premium-klasse (Lig-4) inclusief beddengoed in de trein en zelf plaatsen uitkiezen. Verblijf obv Hotel Azimut Wenen.
Treinrondreis.nl naar Wenen: Zelfde data obv Lig-4 in de Nightjet, inclusief beddengoed en ontbijt en verblijf obv Hotel Azimut Wenen. Zelf plaatsen uitkiezen is bij treinrondreis.nl niet nodig, twee samenreizende mensen komen altijd in dezelfde coupé.

Zoals je dus ziet is Treinrondreis.nl dus €65 goedkoper, krijg je wél ontbijt in de nachttrein en ben je flexibeler in je data omdat de Nightjet iedere dag rijdt. Dit wil niet zeggen dat GreenCityTrip altijd duurder is, maar het loont zeker de moeite om de totaalprijzen naast elkaar te leggen.

Onze reis met GreenCityTrip

Eind oktober 2021 reisden we met GreenCityTrip naar Praag. Via het Kruidvat werden tickets aangeboden met €50 korting ten opzichte van de standaardreis en het beddengoed was inbegrepen. Wij kozen voor de Premium-coupé, met 4 personen in een ligcoupé is goed te doen en we waren benieuwd of en welke medereizigers we zouden treffen.

Het was inderdaad erg fijn om dichtbij huis te kunnen opstappen, in ons geval Den Haag HS. De vertrektijd werd op de dag zelf met 2 uur uitgesteld, maar hierover werd duidelijk gecommuniceerd per e-mail wat onnodig wachten op het station voorkwam. Wel was het jammer dat we daardoor pas tegen het middaguur in Praag aankwamen.

De treinreis

De treinreis zelf verliep in grote lijnen goed. Er werd netjes op tijd gereden en de coupé’s waren schoon en werkten goed. Wel was er op de terugreis wat onduidelijkheid over de aankomsttijden in Nederland en werd daar door het treinpersoneel in eerste instantie niet duidelijk over gecommuniceerd. Onze rijtuigbegeleister was aardig, maar niet heel pro-actief. Waarschijnlijk kwam dat ook omdat het de tweede rit was en ze in haar eentje maar liefst voor vier rijtuigen verantwoordelijk was. In de Nightjet is dat bijvoorbeeld maar twee.

We troffen het buitengewoon goed met onze mede-reizigers, een aardig koppel uit de regio Nijmegen. Er was een leuke klik en we deelden de drankjes en snacks. Dat is toch wel erg leuk aan het reizen per nachttrein, het ontmoeten van nieuwe mensen waarmee je gezellig de avond doorbrengt terwijl de lampjes buiten voorbij flitsen.

Het gebrek aan catering aan boord deed zich gelden in het grensstation Bad Schandau, bij de grens Duitsland-Tsjechië. We moesten een klein uur wachten op de locomotief die ons naar Praag zou brengen, waarna de hele trein de lokale stationskiosk leeg kocht. De exploitant moet een bijzonder goede omzet gehad hebben.

Voor specifiek de trein naar Praag is het traject door het Elbedal fantastisch. Na Dresden rij je continu langs de Elbe door een prachtig dal, één van de mooiste trajecten van Duitsland en Tsjechië. Zoiets moois mis je dus als je per vliegtuig reist….

Verblijf in Praag

Wij kozen ervoor om het voorgestelde hotel te upgraden naar een hotel met iets meer centrale ligging. Bij aankomst bleek dit hotel al enige maanden gesloten en werden we met een briefje op de deur doorverwezen naar een zusterhotel iets verderop in de stad. Hier kregen we uiteindelijk een zeer ruime kamer én gratis ontbijtbuffet als compensatie, dus dat werd netjes opgelost door het hotel. Maar ik had dit liever van tevoren geweten van GreenCityTrip, dat zou voorkomen hebben dat we voor een dichte deur stonden. Toen ik dit achteraf wilde melden kreeg ik alleen een melding dat de mailbox vol was.

Praag is fantastisch

Verder is Praag een werkelijk fantastische stad met een schitterend oud centrum en genoeg te doen om weken door te brengen. Het openbaar vervoer is uitstekend en zeer betaalbaar, een OV-kaart voor 72 uur kost 330 Kronen (zo’n 13 Euro). Het bleek zelfs geldig op de museumtreinen die over de Praagse Semmering rijden.

Ook in het centrum kun je nog betaalbaar eten als de “tourist traps” vermijdt. Wat dat betreft kan ik het YouTube-kanaal van Honest Guide aanbevelen, die hebben tientallen video’s over de leukste adressen.

Conclusie

Is een reis met GreenCityTrip aan te bevelen? Wat mij betreft wel. Het is een goede stap dat een dergelijke reisorganisatie het aandurft om dit op poten te zetten en onze reis verliep grotendeels prima. Wel valt te hopen dat ze binnen een paar jaar iets modernere treinen kunnen huren. Je kunt zelf aanzienlijk geld besparen door bijvoorbeeld een slaapzak en eigen eten/drinken mee te nemen.

Voor het boeken: Het is als met het boeken van low-cost-vliegtickets. Staar je niet blind op de lage vanaf-prijzen, maar klik goed door en bekijk de totaalprijs. Vergelijk dit met een aanbieder als Treinrondreis.nl en bedenk dat je daar vaak flexibeler bent en met nieuwere treinen reist. Maar als de data je passen en de prijs aantrekkelijk is, dan is GreenCityTrip zeker een goede keus.

4 reacties

  1. Michiel Beantwoorden

    Leuk om te lezen! Ik merk zelf dat ik comfort steeds belangrijker vindt dan de prijs. Al zijn er ook veel mensen die puur selecteren op prijs. Goed dat je daar in ieder geval aandacht aan schenkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *