Trein&Fiets, met je tweewieler treinreizen

Bericht is voor het laatst geüpdate op 6 juli 2025.

Fiets en trein, een gouden combinatie: Beide vervoermiddelen zijn milieuvriendelijk, je komt er mee op de mooiste plekken en ze vullen elkaar uitstekend aan.

Daarom een overzicht van de mogelijkheden. En hoe boek je een treinreis voor jezelf en je stalen ros? En waar moet je rekening mee houden? Volgende vakantie dus geen vliegtuig en huurauto, maar trein en fiets!

Snel naar:

Hoe vervoer ik mijn fiets?

Er zijn twee manieren om je fiets te vervoeren: Als je met een licht racefietsje de Mont Ventoux wil gaan bestormen dan is het aantrekkelijk om je fiets te demonteren en in een fietskoffer of -tas te vervoeren. Deze kun je in vrijwel alle treinen als gewone bagage meenemen. Aangekomen op de bestemming schroef je de fiets weer in elkaar, bandjes oppompen en je fietst weg.

Voordeel van de trein is dat je het in- en uitladen zelf doet. Je dure stalen ros is dus niet overgeleverd aan bagagepersoneel wat bezig is met het WK koffers smijten. In de trein is het natuurlijk wel opletten dat Truus uit Winterswijk haar volle hutkoffer voor een weekendje Gent niet bovenop je dure fiets parkeert.

Nadeel van een fietskoffer of -tas is dat je op je bestemming opeens met een groot onbruikbaar bagagestuk zit. En een verpakte fiets is een fors bagagestuk. Met je andere bagage erbij kan het meer op een volksverhuizing gaan lijken.

Je fiets als fiets vervoeren

Met een wat zwaardere (trekking)fiets is demonteren eigenlijk geen optie. Vaak zijn dat soort fietsen moeilijker uit elkaar te halen, is het gewicht hoger en heb je veel andere bagage mee. Gelukkig zijn er steeds meer treinen waarin je de fiets rijdend kunt vervoeren. Speciale fietscoupé’s met makkelijke instap en ruimte voor fietsen en bagage worden in steeds meer treinen ingebouwd.

Er zijn twee manieren waarop fietsen in treinen vervoerd worden. De fijnste manier is staand op twee wielen in een speciale fietsencoupé. Soms zijn er speciale fietsenrekken aanwezig of kun je de fiets tegen een klapstoeltje aanzetten (waarbij je soms andere reizigers moet vragen om even plaats te maken).

Het fietsenrijtuig in de IC-Berlijn. Hierin worden fietsen zowel staand als hangend vervoerd. De witte racefiets op de voorgrond is de tweewieler van uw auteur.

De andere, naar mijn idee, iets minder fijne manier is hangend aan de zijwand van de trein. Hiervoor is een haak aangebracht waarin je het voorwiel hangt. Met een zware trekkingfiets of ebike kan dat nog best een beetje een gedoe zijn. Voordeel is wel dat de fiets hangend minder ruimte inneemt.

En de bagage?

Het is de bedoeling dat je de bagage van de fiets afhaalt op het moment dat je in de trein stapt. Begrijpelijk, want een fiets met bagage neemt een stuk meer ruimte in. Nu zal het in de praktijk vooral afhangen van hoe druk de trein is. In een rustige Sprinter waar je 10 minuutjes inzit kun je de bagage er misschien wel oplaten. Reis je echter in een drukke internationale trein, dan is het wel zo sociaal om de bagage tijdig van je fiets te halen.

En nog een tip voor het instappen: Haal de bagage pas van je fiets als je zeker weet dat je op de juiste plek voor het fietsenrijtuig staat. Als de trein nog moet binnenkomen en het blijkt dat het fietsenrijtuig toch niet op de juiste plek zit, dan is een vol beladen fiets een stuk makkelijker te verplaatsen dan een losse fiets en vier fietstassen.

Hoe vind ik het fietsenrijtuig?

Een internationale trein kan makkelijk 400 meter lang zijn. Vaak is er maar één fietsenrijtuig. Als je op de verkeerde plek staat en de trein stopt maar kort, dan kan dat veel stress opleveren. Daarom is het van belang om goed te kijken waar het fietsenrijtuig langs het perron stopt. Gelukkig hebben vrijwel alle grote stations daarvoor een bord of beeldscherm met de treinsamenstellingen (in mooi Duits een Wagenstandanzeiger).

Een bord met treinsamenstellingen in Duitsland. Per trein vind je de geplande samenstelling, via de letters bovenaan en de letterborden op het perron kun je op de juiste plek gaan staan. Bron: Wikipedia/JuergenG

Het kan natuurlijk voorkomen dat een trein anders samengesteld is dan gepland. Hierdoor kan het fietsenrijtuig opeens vooraan de trein zitten in plaats van achteraan. Check daarom altijd de digitale borden of vraag bij twijfel het servicepersoneel. En voor Duitse stations kan het handig zijn om op de site Bahn-Expert te kijken, hiermee heb je direct inzicht in de treinsamenstellingen van alle lange-afstandstreinen, ook bij wijzigingen.

Een andere optie is om bij voorkeur op beginstations van internationale treinen uit- en over te stappen. Denk bijvoorbeeld aan Amsterdam Centraal, München Hbf, Hamburg Altona, Zürich HB of Berlin Ostbahnhof. Hier staan treinen vaak langer stil zodat je alle tijd hebt om het fietsenrijtuig op te zoeken en alles in te laden. Daarbij zijn beginstations vaak ook kopstations waar alle sporen eindigen (zoals Den Haag Centraal). Hierdoor kun je zonder trappen of liften overstappen van de ene trein naar de andere trein.

Hoe gaat het overstappen met fiets?

Het is mij ooit gelukt om in Utrecht in 2 minuten met fiets van de ene trein in de andere over te stappen. Dat was echter met mijn lichte racefiets (8 kilo), op hetzelfde perron en zonder noemenswaardige bagage. Een beetje toerfiets weegt als snel zo’n 18 kilo. Met de nodige bagage erbij zit je zo op 40 tot 50 kilo, geen pakketje wat je snel even de trap op sjouwt.

Het gebruik van liften is met een vakantiefiets dus al snel noodzakelijk. Daarbij zijn de meeste liften maar zo klein dat je er slechts één bepakte fiets in kwijt kunt. Met twee personen en twee fietsen zit je dus al aan vier ritjes vast tijdens één overstap. En je zult net zien dat de Intercity uit Schiphol tegelijk met jouw trein aankomt en dat de familie Jansen met haar hutkoffers ook met de lift wil.

Het is dus raadzaam om veel overstaptijd in te bouwen. 30 minuten is zeker aan te raden, als het een kritieke overstap is dan zou 60 minuten wel handig kunnen zijn. Misschien niet heel fijn, maar wel zo zeker. En waarom zou je op een lange reisdag geen pauze van 2 of 3 uur inbouwen? Met de fiets kun je makkelijk naar die mooie wijk in de stad peddelen om eens uitgebreid te gaan lunchen.

Hou er ook rekening mee dat lang niet alle stations in het buitenland liften hebben. Het kan dus voorkomen dat je de fiets door een smalle fietsgoot langs de trap moet duwen of de bagage er af moet halen en alles de trap op moet sjouwen. Via de volgende sites kun je de stationsinformatie en plattegronden in de belangrijkste landen vinden, handig om te checken voor een kritische overstap:

Stationsinformatie van belangrijke landen

Hoe plan ik mijn reis met de fiets?

Hoewel er dus steeds meer treinen zijn die fietsen meenemen, is dit nog lang niet in alle treinen toegestaan. De beste bron voor het uitzoeken of je in een trein de fiets mag meenemen is de planner van Deutsche Bahn. Je kunt hier heel makkelijk opzoeken of treinen fietsen meenemen voor reizen naar en door:

  • Nederland
  • België
  • Frankrijk
  • Duitsland
  • Denemarken
  • Noorwegen
  • Finland
  • Polen
  • Oostenrijk
  • Zwitserland
  • Tsjechië
  • Slowakije
  • Hongarije
  • Italië
  • Slovenië

Let erop dat deze lijst niet compleet is, landen als Groot-Brittannië en Spanje missen. Fietsvervoer is hier wel toegestaan in bepaalde treinen, maar de spoorwegmaatschappijen delen deze mogelijkheid niet met de planner van Deutsche Bahn. Zie voor het opzoeken van de fietsverbindingen in deze landen de informatie per land verderop in dit artikel.

Een verbinding opzoeken in de planner van Deutsche Bahn

Als je dus naar één van bovengenoemde landen reist, dan kun je makkelijk een verbinding uitzoeken via de planner van Deutsche Bahn. Voer het gewenste vertrek- en aankomststation in en de reisdatum, en zet onderaan het vakje “Fiets meenemen mogelijk” aan.

Voor een langere overstaptijd met fiets kun je bij “Overstaptijd” extra overstaptijd instellen. Dit zorgt voor voldoende tijd om met de fiets over te stappen en je hebt een buffer bij vertragingen. Voor overstappen met fiets plan ik zelf meestal 20 tot 30 minuten.

Na het selecteren van het fietsvervoer en kiezen van de gewenste minimale overstaptijd klik je op “Zoeken” en de planner geeft het gewenste resultaat met treinen die fietsen meenemen en rekening houdend met de minimale overstaptijd:

Hoe boek ik een reis met de fiets online?

Sinds de zomer van 2024 is het mogelijk om via de website van Deutsche Bahn online je treinreis met fiets in één keer te boeken. Hierdoor boek je in één keer je treinkaartjes voor jezelf en je fiets, en de bijbehorende reserveringen.

Op deze manier kun je online je kaartjes regelen vanuit Nederland/België naar:

  • Duitsland
  • Denemarken
  • Tsjechië
  • Slowakije
  • Hongarije
  • Oostenrijk
  • Zwitserland

Voor de andere landen, zie de informatie bij de specifieke landenhoofdstukken verderop op deze pagina.

Het toevoegen van je fiets doe je makkelijk door op “Reiziger, fietsen, Bahncards” te klikken:

Klik vervolgens “Reizigers, fietsen, honden toevoegen” en selecteer het aantal personen en fietsen:

Klik vervolgens op “zoeken” en je ziet in het resultatenscherm welke reizen er mogelijk zijn en op welke treinen er nog fietsplekken beschikbaar zijn:

Rond de boeking vervolgens af (betalen kan per PayPal of creditcard) en download de tickets.

Trein&Fietstickets boeken via NS International

Ook NS International verkoopt kaartjes voor Trein&Fiets. Online bij NS International boeken is alleen mogelijk naar België en Luxemburg. Voor alle andere landen is het niet mogelijk om online te boeken, maar wel bij de NS International-balies op Amsterdam Centraal, Schiphol, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal of Arnhem Centraal. Telefonisch boeken kan ook via 030-2300023.

Bij boeking via NS International is het verstandig om je reisschema vooraf uit te zoeken via de DB-planner. Het kan in het hoogseizoen erg druk zijn aan de balie of telefoon, men heeft dan niet altijd alle mogelijkheden om uitgebreid een verbinding uit te zoeken.

Boeking via NS International kan wel handig zijn als je Nederlandse ondersteuning wilt of niet over een creditcard beschikt

Mogelijkheden Trein&Fiets per land

In onderstaand overzicht vind je van de meeste Europese landen een overzicht van de (on)mogelijkheden van het meenemen van de fiets in de trein. Ik probeer het overzicht zo compleet en actueel mogelijk te houden, (her)check de informatie echter altijd via de website van de vervoerder.

Trein en fiets Nederland

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

Vervoer van fietsen is toegestaan in alle binnenlandse treinen. Fietsen mogen alleen vervoerd worden in de delen waar fietssymbolen op de deuren zijn aangebracht. Als een trein vol is met fietsen, kan de conducteur je naar een volgende trein verwijzen. Fietsvervoer is niet toegestaan in Eurostar.

Geldt er een spitsbeperking?

Ja. Fietsen mogen niet meegenomen worden van maandag t/m vrijdag tussen 06.30 en 09.00 en tussen 16.00 en 18.30. Deze beperking geldt niet op zaterdag en zondag en ook niet in juli en augustus. Reizigers met een internationaal fietsticket mogen hun fiets wel in de spits meenemen, maar het is natuurlijk aan te raden om de drukste treinen te mijden. Of bij vroeg vertrek: reis de avond van tevoren alvast naar je internationale opstapstation, dat geeft veel rust!

Waar boeken?

De Fietskaart Dal kost €7,95 en koop je het makkelijkst via de NS-app of de website, bij de kaartautomaat betaal je een Euro meer.


Meer informatie:

Zie Trein&Fiets bij NS Binnenland en NS International. Plannen van je reis is mogelijk via de DB-planner.

Trein&Fiets België en Luxemburg

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

Fietsvervoer is toegestaan in alle binnenlandse treinen en alle treinen tussen België en Luxemburg. In de moderne treinen kun je de fiets zelf in- en uitladen bij de deur met het fietssymbool. Bij de oudere treinen moet je de conducteur vragen om het bagagerijtuig voor je te openen. Fietsvervoer is niet toegestaan in TGV of Eurostar. In Luxemburg is het fietsvervoer gratis, net zoals het hele openbaar vervoer.


Geldt er een spitsbeperking?

Nee. Het is echter niet toegestaan om met fietsen in- of uit te stappen op enkele krappe ondergrondse stations, waaronder Brussel Centraal. Het is wel mogelijk om uit te stappen op Brussel Noord en Zuid/Midi.

Waar boeken?

Fietskaartjes naar België en Luxemburg kun je online via NS International regelen. Deze boek je los van je treinkaartjes, let er dus op dat je voor jezelf en je fiets dezelfde verbinding kiest.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Sinds december 2024 rijden er twee keer zoveel treinen tussen Nederland en Brussel. De snelle Eurocity Direct en de langzamere EuroCity, beide nemen fietsen mee. In de zomer is reserveren voor zowel Eurocity Direct en EuroCity verplicht, dit kan online. Fietsvervoer is mogelijk in de regionale treinen Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.

Op maandag, woensdag en vrijdag in de zomer (in 2025 van 4 juni t/m 30 augustus) kun je fiets ook meenemen in de European Sleeper naar Antwerpen en Brussel. Boeken kan via de website.


Meer informatie:

Zie NMBS Fiets op de Trein en CFL (Luxemburgse Spoorwegen). Reizen met fiets naar België of Luxemburg kunnen via de DB-planner gepland worden.

Trein&Fiets Frankrijk

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

Fietsvervoer is mogelijk in alle regionale TER-treinen en is gratis. Voor een aantal treinen moet je wel reserveren, dit kan gratis via deze speciale website. De regionale TGV’s (TERGV) op de route Lille Europe-Calais-Duinkerken nemen echter geen fietsen mee.
Fietsvervoer is ook mogelijk in alle Intercité-treinen en een beperkt aantal TGV-treinen. Ook de Franse nachttreinen (Parijs-Toulouse-Port Bou, Parijs-La-Tour-de-Carol, Parijs-Albi, Parijs-Briancon en Parijs-Nice) nemen fietsen mee.
Fietsvervoer in deze treinen is alleen mogelijk in combinatie met een 2e klas ticket en reserveren is verplicht. Een fietsticket kost €10 per fiets per trein. De Eurostar neemt alleen gedemonteerde en verpakte fietsen mee.


Hoe vind ik de TGV/Intercité-treinen waarop je fietsen kunt meenemen?

Goed nieuws: sinds 2025 delen de Franse Spoorwegen eindelijk de informatie over welke treinen fietsen meenemen met de reisplanner van Deutsche Bahn. Je kunt dus je verbinding opzoeken via de DB-planner en vervolgens via de SNCF-website boeken. Hoe je dat doet, lees je verderop. Let erop dat de planner ook aangeeft dat fietsen meekunnen op de Ouigo-treinen Brussel-Parijs, dit is vooralsnog nog niet mogelijk (mogelijk per 2026).


Geldt er een spitsbeperking?

Alleen in de regio Parijs voor de voorstadstreinen (Transilien). Op maandag t/m vrijdag tussen 06.30 en 09.30 en tussen 16.30 en 19.30 is fietsvervoer niet toegestaan. Daarnaast is fietsvervoer niet toegestaan in enkele TER200-treinen op de route Strassbourg-Mullhouse-Basel met vertrektijden tussen 06.00 en 09.00 en tussen 16.00 en 19.00 op maandag t/m vrijdag.


Hoe kom ik per fiets vanuit Nederland in Parijs en verder in Frankrijk?

Sinds december 2024 rijden er weer klassieke treinen tussen Brussel en Parijs onder de merknaam “Ouigo”, de lowcost-dochter van de Franse Spoorwegen SNCF. Vanaf eind 2025 zouden deze treinen fietsen moeten gaan meenemen. Als hier informatie over is, zal ik dat hier vermelden. Let erop dat de DB-planner onterecht aangeeft dat deze Ouigo-treinen nu al fietsen meenemen.

Totdat de Ouigo fietsen meeneemt, loopt de route via Antwerpen-Lille of via Charleroi-Maubeuge. Om de route tot Parijs op te zoeken, zoek je in de DB-reisplanner in twee stappen:

  1. Eerst Nederland-Lille of Nederland-Charleroi
  2. Aansluitend Lille-Parijs of Charleroi-Parijs

Vanaf Parijs zijn er TGV’s die fietsen meenemen richting Bretagne, Normandië, Bordeaux en Baskenland. Ook zijn er aansluitingen per nachttrein naar de Pyreneeën of de Franse Alpen. Voor Zuid-Oost Frankrijk (omgeving Dijon/Lyon/Avignon) kan het handiger zijn om met de Nightjet naar Basel en via Zwitserland te reizen. Welke treinen fietsen meenemen kun je terugvinden in de de DB-reisplanner.

Hoe koop ik kaartjes voor mijzelf en de fiets vanuit Nederland naar Parijs en verder Frankrijk in?

Helaas is er geen website waarbij je in één keer een ticket naar Parijs of verder Frankrijk in kunt kopen. Dit vraagt een aantal stappen.

  1. Boek eerst de fietstickets/plaatsen via deze speciale website van NMBS Europe. Dit doe je in twee stappen: Nederland-Moeskroen (als je via Lille reist) of Nederland-Erquelinnes (als je via Maubeuge reist). Boek daarna het korte stukje Frankrijk in: dus Moeskroen-Lille of Erquelinnes-Maubeuge.
  2. Zoek vervolgens via de website van NMBS-Europe naar kaartjes voor de personen. Zet bij “Extra zoekopties” het vinkje bij “geen hogesnelheidstreinen” aan, hierdoor krijg je adviezen zonder Eurostar te zien. Ook hier boek je weer los Nederland-Moeskroen+Moeskroen-Lille of Nederland-Erquelinnes+Erquelinnes-Maubeuge.
  3. Voor de regionale treinen Lille-(Amiens)-Parijs en de treinen Maubeuge-Parijs moet per 6 juli 2025 een verplichte fietsreservering gemaakt worden. Dit kan via deze website van TER Hauts de France. De fietsreservering is gratis, je kunt de fiets ook gratis meenemen.
  4. Boek daarna het ticket voor de personen via de website van TER Hauts de France.

Hiermee kun je tickets tot Parijs boeken. Wil je verder Frankrijk in reizen (of een ander los traject in Frankrijk boeken), volg dan onderstaande stappen:

  1. Je vindt via de de DB-reisplanner een TGV (Inoui), Intercity-trein of nachttrein (in de DB-planner herkenbaar als “D”-trein) die fietsen meeneemt. Ga naar SNCF Connect en boek hier tickets voor de reizigers en fietsen in één keer. Je ziet direct welke treinen fietsplekken beschikbaar hebben en kunt ze reserveren, het fietskaartje kost €10 per trein. Let op: SNCF Connect kan geen combinaties van TGV/IC/nachttreinen+regionale treinen met fietsplaatsen boeken.
  2. Je vindt via de DB-reisplanner een regionale trein (TER) die fietsen meeneemt, voor sommige treinen moet je reserveren. Via deze speciale website kun je checken of je fietsplaatsen moet reserveren, check de beschikbaarheid en reserveer de fietsplaatsen (dit is kosteloos). Boek vervolgens via SNCF Connec de tickets voor de personen (je hoeft geen fiets aan te geven, de fietsreservering heb je al of het fietsvervoer is gratis zonder reservering).

Drie aanvullende tips

  1. Door het overstappen is reizen met de fiets naar Frankrijk best vermoeiend, een
    nachtje in Lille kan handig zijn en het is een leuke stad. Lille heeft een prima
    betaalbare jeugdherberg op 2 kilometer van Lille Flandres met een afgesloten
    fietsenstalling.
  2. Stap altijd over in Antwerpen Centraal. Soms geeft de planner Antwerpen Berchem, dit station heeft geen liften. Antwerpen Centraal heeft meerdere ruime liften van en naar alle perrons.
  3. Als je reist per IC-trein van Antwerpen naar Lille: Zorg ervoor dat je in Antwerpen Centraal in het
    achterste treinstel instapt
    , de trein wordt in Kortrijk gesplitst en alleen het achterste treinstel rijdt naar Lille. Reis je vanaf Lille naar Antwerpen, dan wordt de trein in Kortrijk
    gekoppeld en rijdt daarna door naar Antwerpen.

Meer informatie:

Zie SNCF Bike on Board. Het is niet mogelijk om een reis met fiets naar Frankrijk te plannen via de DB-planner.

Trein&Fiets Spanje en Portugal

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

In Spanje zijn de mogelijkheden vrij beperkt. Fietsen zijn alleen toegestaan op voorstadstreinen (Cercanias/Rodalies), regionale treinen en Media-Distancia-treinen. Op de hogesnelheidstreinen (oa AVE) is fietsvervoer niet mogelijk. In Portugal is fietsvervoer mogelijk in alle regionale treinen en IC-treinen, alleen niet in de hogesnelheidstrein Alfa Pendular.


Geldt er een spitsbeperking?

Er gelden geen beperkingen in de spitsuren.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Vanuit Nederland naar Barcelona reis je per Intercity en regionale trein naar Parijs. Vanaf Parijs kun je per nachttrein naar Toulouse of Port Bou reizen. Hier bestaat aansluiting op een regionale trein naar Barcelona. Naar Baskenland en Galicië kun je vanaf Parijs per TGV naar Hendaye reizen, hier bestaat aansluiting op de smalspoortreinen van Euskotren.

Meer informatie:

RENFE (Spanje) en CP (Portugal, in het Engels). Het is niet mogelijk om een reis met fiets naar Spanje of Portugal te plannen via de DB-planner.

Trein&Fiets Groot-Brittannië en Ierland

Kan mijn fiets mee in de Eurostar van Amsterdam naar Londen?

In de Eurostar Amsterdam-Londen is het niet mogelijk om fietsen te versturen als ingeschreven bagage, dit kan alleen vanaf Brussel. Er bestaat wel een kans dat bij drukte je fiets met een latere trein verstuurd, tot 24 uur na de Eurostar waar je zelf mee reist. Zie voor meer informatie de website van Eurostar.


In welke treinen in Groot-Brittannië mag ik de fiets meenemen?

Binnen Groot-Brittannië nemen vrijwel alle treinen fietsen mee, in de meeste gevallen zelfs gratis. Vraag hiervoor via National Rail Enquiries de gewenste verbinding op en klik op de reisduur/aantal overstappen om de details van de verbinding te openen.

Klik in het volgende scherm op het de “Cycle Policy” per vervoerder. Hier zie je hoeveel fietsplaatsen een trein heeft en of reserveren verplicht is.

Let erop dat Groot Britannië zo’n 20 verschillende spoorwegmaatschappijen rijden, check dus goed de informatie per trein. Bij steeds meer maatschappijen kun je online je fietsplekken boeken, bij sommige moet je nog bellen of een bericht via sociale media sturen.

De belangrijkste maatschappijen:

  • LNER (Intercity-treinen Londen-Schotland via de oostkust): online boeken mogelijk, zie deze pagina
  • Avanti West Coast (Intercity-treinen Londen-Wales/Schotland via de westkust): online boeken mogelijk, zie deze pagina
  • CrossCountry (Intercity-treinen Noord-Zuid om Londen heen): online boeken mogelijk, zie deze pagina
  • GWR (Intercity-treinen Londen-zuidwest Engeland/zuid Wales): online boeken mogelijk, zie deze pagina
  • TransPennine Express (Intercity-treinen tussen de steden in Noord Engeland): online boeken mogelijk, zie deze pagina
  • Scotrail (Treinen in Schotland): online boeken mogelijk, zie deze pagina

In welke treinen in Ierland mag ik de fiets meenemen?

De Ierse spoorwegen nemen fietsen mee op alle Intercity-treinen en regionale/voorstadstreinen. Voor Intercity-treinen is reserveren verplicht, dit kan tegelijk met het boeken van treintickets via de website.


Geldt er een spitsbeperking?

In Groot-Brittannië verschilt dat erg per vervoerder. Over het algemeen is fietsvervoer niet toegestaan naar Londen (en enkele andere grote steden) voor 10 uur ’s ochtends en tussen 16.00 en 19.00 op werkdagen. Deze beperking geldt niet voor treinen waar gereserveerd moet worden.
Ook in Ierland is fietsvervoer niet toegestaan in de treinen die in de spitsuren in Dublin aankomen of vertrekken.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Voor de Eurostar Amsterdam-Londen geldt dat je fiets tot 24 uur later kan aankomen (zie boven). De ferries van DFDS (IJmuiden-Newcastle), Stena Line (Hoek van Holland-Harwich) en P&O (Europoort-Hull) zijn daarom een beter alternatief. Voordeel is dat je fiets sowieso met je meereist. Met een nachtboot kom je ’s ochtends vroeg aan en kun je overdag naar je bestemming reizen. Tussen Hoek van Holland en Harwich vaart ook een dagboot. In Harwich stap je direct vanaf de ferry op de trein.
Naar (Noord)-Ierland kun je gebruik maken van de ferry Holyhead-Dublin (Stena Line of Irish Ferries) en Liverpool-Belfast (Stena Line).


Meer informatie:

Voor Groot Brittannië zie National Rail Enquiries. Zie voor Ierland de website van de Ierse Spoorwegen. Het is niet mogelijk om een reis met fiets naar Groot-Britannië of Ierland te plannen via de DB-planner.

Trein&Fiets Duitsland

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

In alle regionale treinen zonder reservering in de coupé’s die van het fietssymbool zijn voorzien. Tarieven voor fietskaartjes verschillen erg per regio, internationale fietskaartjes kunnen echter naar ieder Duits station geboekt worden.
In alle Intercity/EuroCity-treinen is fietsvervoer toegestaan met verplichte reservering,, daarnaast ook in steeds meer ICE’s. Ook een aantal Nightjet-nachttreinen nemen fietsen mee, echter niet allemaal.
De nachttrein van European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam, Berlijn, Dresden (en verder naar Praag) neemt fietsen mee in het zomerseizoen.


Geldt er een spitsbeperking?

Nee, fietsen mogen ook in de spitsuren meegenomen worden. Hou er wel rekening mee dat Duitsers dol zijn op het meenemen van fietsen in de trein op zonnige weekenddagen, de treinen kunnen dan erg vol zijn.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

ICE Amsterdam-Frankfurt/München en Amsterdam-Berlijn:

Op zowel de ICE Amsterdam-Köln-Frankfurt/München als de IC-Berlijn Amsterdam-Hannover-Berlijn is het meenemen van fietsen mogelijk. De IC-Berlijn wordt vanaf eind 2025 ook met ICE’s gereden, hierop is fietsvervoer gelukkig ook mogelijk, maar er zijn wel iets minder plaatsen. Reserveren is verplicht en mogelijk via Deutsche Bahn en NS International, bij NS alleen echter alleen aan de balie of via de telefoon.

Nightjet Amsterdam-Freiburg-Basel

De Nightjet Amsterdam-Freiburg-Basel beschikt over 15 fietsplaatsen, reserveren is verplicht. Let erop dat je hier de fietsen en personen apart van elkaar boekt.

De fietsplaatsen boek je via de website van Deutsche Bahn. Deze reizen in het Intercity-deel met nummer 60403 (naar Zwitserland) of 60402 (naar Nederland), verwijder dus de personen uit de aanvraag. (Als je genoegen neemt met alleen zitplaatsen ’s nachts, dan kun je ook de tickets voor de personen bijboeken).

Wil je echter een lig- of slaapplaats bijboeken, boek deze dan los via de website van de ÖBB.

Het is verstandig om de beschikbaarheid van fietsplaatsen en lig/slaapplaatsen apart te checken en daarna pas te boeken, beide kunnen nog wel eens uitverkocht zijn.

Nightjet Amsterdam-Wenen/Innsbruck

In de Nightjet Amsterdam-Wenen/Innsbruck (stopt ook in Passau en München) is fietsvervoer mogelijk met reservering. Hier rijdt sinds 2025 de Nightjet Nieuwe Generatie. Deze moderne nachttreinen beschikken over 6 fietsplaatsen per treindeel (dus 6 naar Wenen en 6 naar Innsbruck). Reserveren van lig/slaapplaatsen én fietsplaatsen kan in één keer via de website van de ÖBB.

European Sleeper Brussel-Amsterdam-Berlijn-Dresden-(Praag)

De nachttrein van European Sleeper neemt in de zomer fietsen mee (in 2025 tussen 4 juni en 30 augustus), boeken kan via de website.

Regionale treinen naar Duitsland

Ook op alle regionale verbindingen (Hengelo-Bielefeld, Enschede-Münster/Dortmund, Arnhem-Düsseldorf, Venlo-Düsseldorf-Hamm en Maastricht-Heerlen-Aachen) is fietsvervoer mogelijk, zonder reservering. In de snelbus Groningen-Leer is fietsvervoer niet mogelijk, wel in de trein Groningen-Weener. Van Weener naar Leer is ongeveer 12 kilometer fietsen. De planning is dat vanaf eind 2025 weer doorgaande treinen Groningen-Leer rijden.


Meer informatie:

Zie Deutsche Bahn Reisen mit Fahrrad und Bahn. Reizen naar Duitsland kunnen via de DB-planner gepland worden. Boeken is mogelijk via Deutsche Bahn en NS International.

Trein&Fiets Denemarken, Zweden en Noorwegen

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

In Denemarken in vrijwel alle treinen. Voor lange-afstandstreinen (waaronder de IC Hamburg-Odense-Kopenhagen) is reserveren verplicht, dit kan via Deutsche Bahn.
Ook in Noorwegen nemen vrijwel alle treinen fietsen mee, voor lange-afstandstreinen moet je reserveren. Zie de website van de vervoerders Vy (treinen Oslo-Bergen), SJ Norway (treinen naar Noord-Noorwegen) of Go Ahead (treinen Oslo-Stavanger).
In Zweden is bij de lange-afstandsmaatschappijen (SJ en MTRExpress) is fietsvervoer niet mogelijk. Ook de Snälltaget/SJ-nachttrein Berlijn-Hamburg-Kopenhagen-Stockholm neemt geen fietsen mee.

De enige lange-afstandstrein die fietsen meeneemt is de Snälltåget-nachttrein Malmö-Stockholm-Östersund-Storlien (Lapland). Deze rijdt in de zomer (t/m eind september), heen op woensdag- en zaterdagavond, terug op donderdag- en zondagavond. Boeken kan via de website van Snälltåget, voeg in de laatste stap van de boeking de fietsplaats toe. Deze trein sluit in Östersund aan op de Inlandsbanan.

Fietsvervoer is wel mogelijk in de Öresund-treinen Kopenhagen-Malmö-Göteborg en enkele andere regionale lijnen. Ook de Inlandsbanan (de toeristenspoorlijn Mora-Östersund-Gällivare) neemt fietsen mee, reservering is verplicht.


Geldt er een spitsbeperking?

Er gelden geen spitsbeperkingen in treinen in Denemarken, Zweden of Noorwegen.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Vanuit Nederland is het mogelijk om per dagtrein in één dag naar Kopenhagen, Malmö of Göteborg te sporen. Hierbij stap je over in Osnabrück en Hamburg. In Kopenhagen is aansluiting op de Öresundtrein naar Malmö en Göteborg.
Voor Noorwegen/Zweden is het handig om de ferry van Kiel naar Oslo (Color Line) te nemen of de ferry van Kiel naar Göteborg (Stena Line). De Hurtigruten, de boot langs de Noorse kust, neemt fietsen mee.
Als je in de zomer naar Zweeds Lapland wilt reizen kun je vanaf Nederland op dag 1 naar Göteborg reizen. Vanaf Göteborg kun je op dag 2 met een trein van TÅGAB naar Mora reizen en per Inlandsbanan naar Östersund. Op dag 3 brengt de Inlandsbanan je verder naar Gällivare.


Meer informatie:

Zie de fietsinformatie op de website van de Deense spoorwegen. Reizen naar Denemarken en binnen Noorwegen kunnen via de DB-planner gepland worden. Binnen Zweden staat de informatie over fietsmogelijkheden niet in de DB-planner. Boekingen naar Denemarken zijn mogelijk via Deutsche Bahn en NS International.

Trein&Fiets Polen, Slowakije, Tsjechië en Hongarije

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

In Polen, Slowakije, Tsjechië en Hongarije mag je in vrijwel alle treinen je fiets meenemen. Voor lange-afstandstreinen (EuroCity, Express-treinen, EIC/TLK-treinen) is reserveren echter wel verplicht, in de regionale treinen mag de fiets mee zonder reservering in de fietsencoupé.
De nachttrein van European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam, Berlijn, Dresden en Praag neemt fietsen mee in de zomer (in 2025 van 4 juni t/m 30 augustus).


Geldt er een spitsbeperking?

Er gelden geen spitsbeperkingen in deze landen.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Voor Polen, Tsjechië en Slowakije is het handig om per IC-Berlijn naar Berlijn te reizen. Vanaf Berlijn rijden EuroCity-treinen naar zowel Warschau als Praag die fietsen meenemen.
In de zomer is de nachttrein van European Sleeper Brussel-Amsterdam-Berlijn-Dresden-Praag de makkelijkste trein&fiets-verbinding naar Tsjechië.


Meer informatie:

Zie de websites van de Poolse, Tsjechische, Slowaakse en Hongaarse spoorwegen. Reizen naar en in Polen, Slowakije, Tsjechië en Hongarije kunnen via de DB-planner gepland worden. Boekingen naar deze landen zijn mogelijk via Deutsche Bahn en NS International.


Trein&Fiets Oostenrijk en Zwitserland

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

In Oostenrijk mogen in bijna alle treinen fietsen meegenomen worden, voor lange-afstandstreinen (Railjet, ICE, EuroCity, Intercity en Nightjet) is reserveren wel verplicht.
In Zwitserland is fietsvervoer zelfs mogelijk in het complete openbaar vervoer, inclusief vrijwel alle (tandrad)treinen, kabelbanen en postbussen. Alleen in een (zeer beperkt aantal) ICE en TGV-treinen is fietsvervoer niet mogelijk.


Geldt er een spitsbeperking?

Er gelden geen spitsbeperkingen in deze landen.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Nightjet Amsterdam-Basel-Zürich

De Nightjet Amsterdam-Basel-Zürich beschikt over 15 fietsplaatsen, reserveren is verplicht. Let erop dat je hier de fietsen en personen apart van elkaar boekt.

De fietsplaatsen boek je via de website van Deutsche Bahn. Deze reizen in het Intercity-deel met nummer 60403 (naar Zwitserland) of 60402 (naar Nederland), verwijder dus de personen uit de aanvraag. (Als je genoegen neemt met alleen zitplaatsen ’s nachts, dan kun je ook de tickets voor de personen bijboeken).

Wil je echter een lig- of slaapplaats bijboeken, boek deze dan los via de website van de ÖBB.

Het is verstandig om de beschikbaarheid van fietsplaatsen en lig/slaapplaatsen apart te checken en daarna pas te boeken, beide kunnen nog wel eens uitverkocht zijn.

Nightjet naar Oostenrijk

In de Nightjet Amsterdam-Wenen/Innsbruck (stopt ook in Passau en München) is fietsvervoer mogelijk met reservering. Hier rijdt sinds 2025 de Nightjet Nieuwe Generatie. Deze moderne nachttreinen beschikken over 6 fietsplaatsen per treindeel (dus 6 naar Wenen en 6 naar Innsbruck). Reserveren van lig/slaapplaatsen én fietsplaatsen kan in één keer via de website van de ÖBB.

Dagtreinen naar Zwitserland of Zwiterland

Reis je liever overdag? Dat kan met één keer overstappen. Per ICE naar Frankfurt en vervolgens per aansluitende ICE naar Basel en Zürich.

Naar Oostenrijk is er een dagverbinding vanaf Nederland met overstappen in Düsseldorf en München. Vanaf Amsterdam kun je ook per IC-Berlijn via Hannover en Nürnberg naar Wenen reizen.


Meer informatie:

Zie de websites van de Oostenrijkse Spoorwegen ÖBB of Zwitserse Spoorwegen SBB. Reizen naar en in Oostenrijk en Zwitserland kunnen via de DB-planner gepland worden. Ook voor al het overige OV in Zwitserland staat vermeld of fietsvervoer mogelijk is. Boekingen naar Zwitserland en Oostenrijk zijn mogelijk via Deutsche Bahn en NS International.

Trein&Fiets Italië

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

Fietsen mogen meegenomen worden op alle regionale treinen, Eurocity-treinen vanuit Zwitserland naar Milaan en EuroCity/Railjet-treinen vanuit München en Innsbruck naar Bolzano, Verona, Bologna en Venetië. Daarnaast nemen Italiaanse Intercity-dagtreinen ook fietsen mee. Voor alle treinen (behalve regionale treinen) is reserveren verplicht.

De Nightjet-nachttreinen vanuit München naar Rome nemen ook fietsen mee.


Geldt er een spitsbeperking?

Er geldt geen spitsbeperking in Italië.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Vanuit Nederland kun je per Nightjet naar Innsbruck reizen en vervolgens per EuroCity/Railjet naar Verona/Bologna en daar per IC-trein verder Italië in. Of reis per Nightjet naar Zürich, per EuroCity naar Milaan en vanaf daar per IC-trein verder Italië in. De planner van Deutsche Bahn geeft alle mogelijkheden. Reis je liever niet per nachttrein, dan kun je bijvoorbeeld op dag 1 vanuit Nederland naar München of Basel reizen en de volgende dag per dagtrein verder.

Hoe boek ik trein- en fietskaartjes naar en in Italië?

  • De Nightjet naar Innsbruck is makkelijk te boeken via de website van de ÖBB.
  • Voor de Nightjet naar Zürich, lees de boekingsinstructie in het hoofdstuk naar Zwitserland.
  • De EuroCity/Railjet Innsbruck-Verona/Bologna/Venetië is ook te boeken via de website van de ÖBB. Je kunt de reis Amsterdam-Verona/Bologna/Venetië per Nightjet+aansluitende Eurocity/Railjet hier in één keer boeken.
  • Voor de EuroCity-treinen Zürich-Milaan én alle Intercity-treinen plus regionale treinen in Italië die fietsen meenemen kun je plekken boeken via de website van de Italiaanse Spoorwegen.

Om via de website van de Italiaanse Spoorwegen plaatsen te reserveren zoek je eerst de verbinding op. Als je een binnenlandse Italiaanse verbinding zoals Milaan-Rome zoekt, dan kun je in het scherm met verbindingen rechtsboven bij “Filter by” alleen voor Intercity’s of regionale treinen kiezen:

Kies vervolgens de gewenste verbinding en het tarief. Onder het scherm waar je de persoonsgegevens invoert, kies je vervolgens voor “Travel with your bike” om de fietsplaats toe te voegen.


Meer informatie:

Zie “Travelling with your Bike” op de website van Trenitalia. Reizen naar en in Italië kunnen via de DB-planner gepland worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *