Trein&Fiets, met je tweewieler treinreizen

Fiets en trein, een gouden combinatie: Beide vervoermiddelen zijn milieuvriendelijk, je komt er mee op de mooiste plekken en ze vullen elkaar uitstekend aan.

Daarom een overzicht van de mogelijkheden. En hoe boek je een treinreis voor jezelf en je stalen ros? En waar moet je rekening mee houden? Volgende vakantie dus geen vliegtuig en huurauto, maar trein en fiets!

Snel naar:

Hoe vervoer ik mijn fiets?

Er zijn twee manieren om je fiets te vervoeren: Als je met een licht racefietsje de Mont Ventoux wil gaan bestormen dan is het aantrekkelijk om je fiets te demonteren en in een fietskoffer of -tas te vervoeren. Deze kun je in vrijwel alle treinen als gewone bagage meenemen. Aangekomen op de bestemming schroef je de fiets weer in elkaar, bandjes oppompen en je fietst weg.

Voordeel van de trein is dat je het in- en uitladen zelf doet. Je dure stalen ros is dus niet overgeleverd aan bagagepersoneel wat bezig is met het WK koffers smijten. In de trein is het natuurlijk wel opletten dat Truus uit Winterswijk haar volle hutkoffer voor een weekendje Gent niet bovenop je dure fiets parkeert.

Nadeel van een fietskoffer of -tas is dat je op je bestemming opeens met een groot onbruikbaar bagagestuk zit. En een verpakte fiets is een fors bagagestuk. Met je andere bagage erbij kan het meer op een volksverhuizing gaan lijken.

Je fiets als fiets vervoeren

Met een wat zwaardere (trekking)fiets is demonteren eigenlijk geen optie. Vaak zijn dat soort fietsen moeilijker uit elkaar te halen, is het gewicht hoger en heb je veel andere bagage mee. Gelukkig zijn er steeds meer treinen waarin je de fiets rijdend kunt vervoeren. Speciale fietscoupé’s met makkelijke instap en ruimte voor fietsen en bagage worden in steeds meer treinen ingebouwd.

Er zijn twee manieren waarop fietsen in treinen vervoerd worden. De fijnste manier is staand op twee wielen in een speciale fietsencoupé. Soms zijn er speciale fietsenrekken aanwezig of kun je de fiets tegen een klapstoeltje aanzetten (waarbij je soms andere reizigers moet vragen om even plaats te maken).

Het fietsenrijtuig in de IC-Berlijn. Hierin worden fietsen zowel staand als hangend vervoerd. De witte racefiets op de voorgrond is de tweewieler van uw auteur.

De andere, naar mijn idee, iets minder fijne manier is hangend aan de zijwand van de trein. Hiervoor is een haak aangebracht waarin je het voorwiel hangt. Met een zware trekkingfiets kan dat nog best een beetje een gedoe zijn. Voordeel is wel dat de fiets hangend minder ruimte inneemt.

En de bagage?

Het is de bedoeling dat je de bagage van de fiets afhaalt op het moment dat je in de trein stapt. Begrijpelijk, want een fiets met bagage neemt een stuk meer ruimte in. Nu zal het in de praktijk vooral afhangen van hoe druk de trein is. In een rustige Sprinter waar je 10 minuutjes inzit kun je de bagage er misschien wel oplaten. Reis je echter in een drukke internationale trein, dan is het wel zo sociaal om de bagage tijdig van je fiets te halen.

En nog een tip voor het instappen: Haal de bagage pas van je fiets als je zeker weet dat je op de juiste plek voor het fietsenrijtuig staat. Als de trein nog moet binnenkomen en het blijkt dat het fietsenrijtuig toch niet op de juiste plek zit, dan is een vol beladen fiets een stuk makkelijker te verplaatsen dan een losse fiets en vier fietstassen.

Hoe vind ik het fietsenrijtuig?

Een internationale trein kan makkelijk 300 meter lang zijn. Vaak is er maar één fietsenrijtuig. Als je op de verkeerde plek staat en de trein stopt maar kort, dan kan dat veel stress opleveren. Daarom is het van belang om goed te kijken waar het fietsenrijtuig langs het perron stopt. Gelukkig hebben vrijwel alle grote stations daarvoor een bord of beeldscherm met de treinsamenstellingen (in mooi Duits een Wagenstandanzeiger).

Een bord met treinsamenstellingen in Duitsland. Per trein vind je de geplande samenstelling, via de letters bovenaan en de letterborden op het perron kun je op de juiste plek gaan staan. Bron: Wikipedia/JuergenG

Het kan natuurlijk voorkomen dat een trein anders samengesteld is dan gepland. Hierdoor kan het fietsenrijtuig opeens vooraan de trein zitten in plaats van achteraan. Check daarom altijd de digitale borden of vraag bij twijfel het servicepersoneel. En voor Duitse stations kan het handig zijn om de app Bahnhof Live te downloaden, hiermee heb je direct inzicht in de treinsamenstellingen van alle lange-afstandstreinen, ook bij wijzigingen.

Een andere optie is om bij voorkeur op beginstations van internationale treinen uit- en over te stappen. Denk bijvoorbeeld aan Amsterdam Centraal, München Hbf, Hamburg Altona, Zürich HB of Berlin Ostbahnhof. Hier staan treinen vaak langer stil zodat je alle tijd hebt om het fietsenrijtuig op te zoeken en alles in te laden. Daarbij zijn beginstations vaak ook kopstations waar alle sporen eindigen (zoals Den Haag Centraal). Hierdoor kun je zonder trappen of liften overstappen van de ene trein naar de andere trein.

Hoe gaat het overstappen met fiets?

Het is mij ooit gelukt om in Utrecht in 2 minuten met fiets van de ene trein in de andere over te stappen. Dat was echter met mijn lichte racefiets (8,5 kilo), op hetzelfde perron en zonder noemenswaardige bagage. Een beetje toerfiets weegt als snel zo’n 18 kilo. Met de nodige bagage erbij zit je zo op 40 tot 50 kilo, geen pakketje wat je snel even de trap op sjouwt.

Het gebruik van liften is met een vakantiefiets dus al snel noodzakelijk. Daarbij zijn de meeste liften maar zo klein dat je er slechts één bepakte fiets in kwijt kunt. Met twee personen en twee fietsen zit je dus al aan vier ritjes vast tijdens één overstap. En je zult net zien dat de Intercity uit Schiphol tegelijk met jouw trein aankomt en dat de familie Jansen met haar hutkoffers ook met de lift wil.

Het is dus raadzaam om veel overstaptijd in te bouwen. 30 minuten is zeker aan te raden, als het een kritieke overstap is dan zou 60 minuten wel handig kunnen zijn. Misschien niet heel fijn, maar wel zo zeker. En waarom zou je op een lange reisdag geen pauze van 2 of 3 uur inbouwen? Met de fiets kun je makkelijk naar die mooie wijk in de stad peddelen om eens uitgebreid te gaan lunchen.

Hou er ook rekening mee dat lang niet alle stations in het buitenland liften hebben. Het kan dus voorkomen dat je de fiets door een smalle fietsgoot langs de trap moet duwen of de bagage er af moet halen en alles de trap op moet sjouwen. Via de volgende sites kun je de stationsinformatie en plattegronden in de belangrijkste landen vinden, handig om te checken voor een kritische overstap:

Stationsinformatie van belangrijke landen

Hoe plan ik mijn reis met de fiets?

Hoewel er dus steeds meer treinen zijn die fietsen meenemen, is dit nog lang niet in alle treinen toegestaan. De beste bron voor het uitzoeken of je in een trein de fiets mag meenemen is de planner van Deutsche Bahn. Je kunt hier heel makkelijk opzoeken of treinen fietsen meenemen voor reizen naar en door:

  • Nederland
  • Duitsland
  • Denemarken
  • Noorwegen
  • Finland
  • Polen
  • Oostenrijk
  • Zwitserland
  • Tsjechië
  • Slowakije
  • Hongarije
  • Italië
  • Slovenië

Let erop dat hier een aantal belangrijke fietslanden ontbreekt, zoals België, Frankrijk en Groot-Brittannië. Fietsvervoer is hier wel toegestaan in bepaalde treinen, maar de spoorwegmaatschappijen delen deze mogelijkheid niet met de planner van Deutsche Bahn. Zie voor het opzoeken van de fietsverbindingen in deze landen de informatie per land verderop in dit artikel.

Een verbinding opzoeken in de planner van Deutsche Bahn

Als je dus naar één van bovengenoemde landen reist, dan kun je makkelijk een verbinding uitzoeken via de planner van Deutsche Bahn. Voer het gewenste vertrek- en aankomststation in en de reisdatum, maar klik vervolgens op “Overige Opties” onderaan het aanvraagformulier:

De invoerpagina van de DB-planner, kies voor “overige opties” na het ingeven van je reiswensen.

Onderaan de pagina vind je bij “Fiets meenemen” het vakje wat je kunt aanvinken om alleen treinen te tonen die fietsen meenemen:

Het aanvinkvakje voor het meenemen van fietsen, met dit vakje aangevinkt krijg je alleen verbindingen te zien waar de fiets meegenomen kan worden.

Iets daarboven vind je bij het kopje “Overstaptijd” de mogelijkheid om de minimale overstaptijd te verruimen. Hiermee kun je een mininum overstaptijd instellen zodat de planner geen korte overstaptijden geeft.

Met het vakje “Overstaptijd” kun je de minimale overstaptijd aanpassen.

Na het selecteren van het fietsvervoer en kiezen van de gewenste minimale overstaptijd klik je op “Zoeken” en de planner geeft het gewenste resultaat met treinen die fietsen meenemen en rekening houdend met de minmale overstaptijd:

Een verbinding Amsterdam-Salzburg waar je de fiets mag meenemen en met ruime overstaps.

Hoe boek ik een reis met de fiets?

Je zou na het uitzoeken van de juiste verbinding geneigd zijn om deze te selecteren, je reis te boeken en verwachten dat de tickets in je mailbox belanden. Als je de reis echter probeert te boeken, zie je de volgende melding:

De melding van Deutsche Bahn als je een internationale reis met fiets probeert te boeken

En hoewel de planner je uitnodigt om de reis zonder fiets te boeken en later de fietsreserveringen en -kaartjes erbij te boeken, is mijn advies: doe dit niet!

Je loopt namelijk het risico dat je een (niet wijzigbaar) ticket voor jezelf boekt maar dat er geen plek meer is voor je fiets. Veel treinen hebben maar enkele fietsplaatsen en die raken snel uitverkocht, zeker in het hoogseizoen. Het modernste type ICE heeft bijvoorbeeld ruim 900 zitplaatsen, maar slechts 8 fietsplaatsen. Koop daarom kaartjes voor jezelf en je fiets altijd in één keer.

Je kunt je reis met fiets alleen online via Deutsche Bahn boeken als het een binnenlandse reis betreft en er geen gebruik wordt gemaakt van nachttreinen. Denk bijvoorbeeld aan een reis Gronau-Basel of Kleve-Berlijn per ICE of Intercity.

Hoe kan ik mijn reis met de fiets wel boeken?

Tot maart 2020 was de Treinreiswinkel het aangewezen adres om fietstickets te boeken. Sinds de coronapandemie biedt men echter geen boekingen met Trein&Fiets meer aan. Het is niet bekend of de Treinreiswinkel deze service in de toekomst weer gaat aanbieden.

Trein&Fiets-tickets boeken via Fiets-mee.nl

Het is echter wel mogelijk om je tickets voor Trein&Fiets te boeken via Fiets-mee.nl. Dit boekingsplatform is gestart door Jan Wagtendonk, oud werknemer van de Treinreiswinkel. Hij is niet alleen dé expert op het gebied van Trein&Fiets, maar zelf ook enthousiast (vakantie)fietser. Hij weet dus erg goed waar je rekening mee moet houden tijdens een reis met fiets.

Omdat fietstickets (nog) niet makkelijk online te boeken zijn, vraag je de reis aan via het aanvraagformulier van Fiets-Mee.nl. Je ontvangt binnen een werkdag een antwoord of boekingsvoorstel. Via een betaallink kun je de betaling voldoen waarna de kaartjes per e-mail toegestuurd worden. Fiets-Mee.nl rekent wel boekingskosten, maar neemt dus wel veel (uitzoek)werk uit handen.

Trein&Fietstickets boeken via NS International

Ook NS International verkoopt kaartjes voor Trein&Fiets. Het is niet mogelijk om online te boeken, maar wel bij de NS International-balies op Amsterdam Centraal, Schiphol, Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal, Breda, Utrecht Centraal of Arnhem Centraal. Telefonisch boeken kan ook via 030-2300023.

Bij boeking via NS International is het verstandig om je reisschema vooraf uit te zoeken via de DB-planner. Het kan in het hoogseizoen erg druk zijn aan de balie of telefoon, men heeft dan niet altijd alle mogelijkheden om uitgebreid een verbinding uit te zoeken. Bij een week of verder vooruit is boeking via Fiets-mee.nl zeker aan te raden.

Mogelijkheden Trein&Fiets per land

In onderstaand overzicht vind je van de meeste Europese landen een overzicht van de (on)mogelijkheden van het meenemen van de fiets in de trein. Ik probeer het overzicht zo compleet en actueel mogelijk te houden, (her)check de informatie echter altijd via de website van de vervoerder of een specialist als Fiets-mee.nl.

Trein en fiets Nederland

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

Vervoer van fietsen is toegestaan in alle binnenlandse treinen. Fietsen mogen alleen vervoerd worden in de delen waar fietssymbolen op de deuren zijn aangebracht. Als een trein vol is met fietsen, kan de conducteur je naar een volgende trein verwijzen. Fietsvervoer is niet toegestaan in ICE, Thalys of Eurostar. Vanwege de corona-pandemie vraagt men je fiets aan te melden, dit is echter niet verplicht. Tussen 10 juli en 30 september 2021 ben je wel verplicht de fiets aan te melden voor NS-treinen.


Geldt er een spitsbeperking?

Ja. Fietsen mogen niet meegenomen worden van maandag t/m vrijdag tussen 06.30 en 09.00 en tussen 16.00 en 18.30. Deze beperking geldt niet op zaterdag en zondag. Reizigers met een internationaal fietsticket mogen hun fiets wel in de spits meenemen, maar het is natuurlijk aan te raden om de drukste treinen te mijden. Of bij vroeg vertrek: reis de avond van tevoren alvast naar je internationale opstapstation, dat geeft veel rust!


Meer informatie:

Zie Trein&Fiets bij NS Binnenland en NS International. Plannen van je reis is mogelijk via de DB-planner.

Trein&Fiets België en Luxemburg

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

Fietsvervoer is toegestaan in alle binnenlandse treinen en alle treinen tussen België en Luxemburg. In de moderne treinen kun je de fiets zelf in- en uitladen bij de deur met het fietssymbool. Bij de oudere treinen moet je de conducteur vragen om het bagagerijtuig voor je te openen. Fietsvervoer is niet toegestaan in ICE, TGV, Thalys of Eurostar. In Luxemburg is het fietsvervoer gratis, net zoals het hele openbaar vervoer.


Geldt er een spitsbeperking?

Nee. Het is echter niet toegestaan om met fietsen in- of uit te stappen op enkele krappe ondergrondse stations, waaronder Brussel Centraal. Het is wel mogelijk om uit te stappen op Brussel Noord en Zuid/Midi.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Fietsvervoer is mogelijk in de regionale treinen Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. Ook de IC Amsterdam/Den Haag-Brussel neemt fietsen mee, reserveren is hiervoor verplicht in de zomermaanden.


Meer informatie:

Zie NMBS Fiets op de Trein en CFL (Luxemburgse Spoorwegen). Het is niet mogelijk om een reis met fiets naar België of Luxemburg te plannen via de DB-planner. Boekingen naar België en Luxemburg zijn mogelijk via Fiets-mee.nl.

Trein&Fiets Frankrijk

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

Fietsvervoer is mogelijk in alle regionale TER-treinen en is gratis. De regionale TGV’s (TERGV) op de route Lille Europe-Calais-Duinkerken nemen echter geen fietsen mee.
Fietsvervoer is ook mogelijk in alle Intercité-treinen en een beperkt aantal TGV-treinen. Ook de Franse nachttreinen (Parijs-Toulouse-Port Bou, Parijs-La-Tour-de-Carol, Parijs-Albi, Parijs-Briancon en Parijs-Nice) nemen fietsen mee.
Fietsvervoer in deze treinen is alleen mogelijk in combinatie met een 2e klas ticket en reserveren is verplicht. Een fietsticket kost €10 per fiets per trein. De Thalys neemt alleen gedemonteerde en verpakte fietsen mee.


Hoe vind ik de TGV/Intercité-treinen waarop je fietsen kunt meenemen?

Deze kun je vinden via het ticketportaal Oui SNCF. Vul hier de gewenste route en reisdatum in en klik op het pijltje naar beneden rechts:

Meer opties op Oui SNCF, niet op Search klikken maar op het pijltje naar beneden rechts.

Klik vervolgens op “Add bikes” en kies het juiste type fiets:

Kies voor “1 non folded or disassembled bike(s)” om een plek voor een gewone fiets te reserveren.

Let erop dat deze zoekmethode aardig wat beperkingen kent. Zo kan het systeem geen combinaties maken van TGV-treinen en regionale treinen. En er zijn flink wat TGV-verbindingen waarop niet of nauwelijks fietsen vervoerd worden, waaronder Lille-Parijs en Parijs-Marseille. Kom je er niet uit, dan kan Fiets-mee.nl een passende verbinding voor je opzoeken en boeken.


Geldt er een spitsbeperking?

Alleen in de regio Parijs voor de voorstadstreinen (Transilien). Op maandag t/m vrijdag tussen 06.30 en 09.30 en tussen 16.30 en 19.30 is fietsvervoer niet toegestaan. Daarnaast is fietsvervoer niet toegestaan in enkele TER200-treinen op de route Strassbourg-Mullhouse-Basel met vertrektijden tussen 06.00 en 09.00 en tussen 16.00 en 19.00 op maandag t/m vrijdag.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Vanuit Nederland kun je met Intercity’s en regionale treinen met 3 of 4 keer overstappen in Parijs komen, via Antwerpen/Lille/Amiens of Brussel/Charleroi/Maubeuge. Op de meeste zaterdagen en zondagen rijdt er een directe regionale trein van Lille naar Parijs en terug, dan hoef je alleen maar over te stappen in Antwerpen en Lille.
Vanaf Parijs zijn er TGV’s die fietsen meenemen richting Bretagne, Normandië, Bordeaux en Baskenland. Ook zijn er aansluitingen per nachttrein naar de Pyreneeën of de Franse Alpen. Voor Zuid-Oost Frankrijk (omgeving Dijon/Lyon/Avignon) kan het handiger zijn om via Basel en Zwitserland te reizen.

Fietsplaatsen aan boord van een TGV


Meer informatie:

Zie SNCF Bike on Board. Het is niet mogelijk om een reis met fiets naar Frankrijk te plannen via de DB-planner. Boekingen naar Frankrijk zijn mogelijk via Fiets-mee.nl.

Trein&Fiets Spanje en Portugal

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

In Spanje zijn de mogelijkheden vrij beperkt. Fietsen zijn alleen toegestaan op voorstadstreinen (Cercanias/Rodalies), regionale treinen en Media-Distancia-treinen. Op de hogesnelheidstreinen (oa AVE) is fietsvervoer niet mogelijk. In Portugal is fietsvervoer mogelijk in alle regionale treinen en IC-treinen, alleen niet in de hogesnelheidstrein Alfa Pendular.


Geldt er een spitsbeperking?

Er gelden geen beperkingen in de spitsuren.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Vanuit Nederland naar Barcelona reis je per Intercity en regionale trein naar Parijs. Vanaf Parijs kun je per nachttrein naar Toulouse of Port Bou reizen. Hier bestaat aansluiting op een regionale trein naar Barcelona. Naar Baskenland en Galicië kun je vanaf Parijs per TGV naar Hendaye reizen, hier bestaat aansluiting op de smalspoortreinen van Euskotren. Fiets-mee.nl kan deze routes voor je boeken.

Meer informatie:

RENFE (Spanje, alleen in het Spaans) en CP (Portugal, in het Engels). Het is niet mogelijk om een reis met fiets naar Spanje of Portugal te plannen via de DB-planner. Boekingen naar Spanje of Portugal zijn mogelijk via Fiets-mee.nl tot de Frans/Spaanse grens.

Trein&Fiets Groot-Brittannië en Ierland

Kan mijn fiets mee in de Eurostar van Amsterdam naar Londen?

In de Eurostar Amsterdam-Londen is het mogelijk om fietsen te versturen als ingeschreven bagage, dit kan echter alleen vanaf Amsterdam, niet vanaf Rotterdam. Er bestaat wel een kans dat bij drukte je fiets met een latere trein verstuurd, tot 24 uur na de Eurostar waar je zelf mee reist. Zie voor meer informatie de website van NS International (het versturen van fietsen is voorlopig opgeschort vanwege de coronapandemie).


In welke treinen in Groot-Brittannië mag ik de fiets meenemen?

Binnen Groot-Brittannië nemen vrijwel alle treinen fietsen mee, in de meeste gevallen zelfs gratis. De samenwerkende Britse spoorvervoerders maken gebruik van het systeem PlusBike waardoor de voorwaarden per vervoerder duidelijk zijn. Vraag hiervoor via National Rail Enquiries de gewenste verbinding op en klik op “View details” bij de gewenste verbinding:

Klik op “View Details” bij de gewenste verbinding.

Klik in het volgende scherm op het fietssymbooltje achter de trein. Hier zie je hoeveel fietsplaatsen een trein heeft en of reserveren verplicht is. Via de link kun je doorklikken naar een pagina met de contactgegevens van de vervoersmaatschappij. In veel gevallen kun je de fietsplaats gelijk met het boeken van je treinticket reserveren, soms is een telefoontje vereist.

De mogelijkheden van het fietsvervoer. NB: Check iedere trein, het kan per vervoerder verschillen!

In welke treinen in Ierland mag ik de fiets meenemen?

De Ierse spoorwegen nemen fietsen mee op alle Intercity-treinen en regionale/voorstadstreinen. Voor Intercity-treinen is reserveren verplicht, dit kan tegelijk met het boeken van treintickets via de website.


Geldt er een spitsbeperking?

In Groot-Brittannië verschilt dat erg per vervoerder. Over het algemeen is fietsvervoer niet toegestaan naar Londen (en enkele andere grote steden) voor 10 uur ’s ochtends en tussen 16.00 en 19.00 op werkdagen. Deze beperking geldt niet voor treinen waar gereserveerd moet worden.
Ook in Ierland is fietsvervoer niet toegestaan in de treinen die in de spitsuren in Dublin aankomen of vertrekken.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Voor de Eurostar Amsterdam-Londen geldt dat je fiets tot 24 uur later kan aankomen (zie boven). De ferries van DFDS (IJmuiden-Newcastle), Stena Line (Hoek van Holland-Harwich) en P&O (Europoort-Hull) kunnen daarom een goed alternatief zijn. Voordeel is dat je fiets sowieso met je meereist en door de aankomst ’s ochtends kun je de dag gebruiken om naar je bestemming te treinen. In Harwich stap je direct vanaf de ferry op de trein.
Naar (Noord)-Ierland kun je gebruik maken van de ferry Holyhead-Dublin (Stena Line of Irish Ferries) en Liverpool-Belfast (Stena Line).


Meer informatie:

Voor Groot Brittannië zie National Rail Enquiries. Zie voor Ierland de website van de Ierse Spoorwegen. Het is niet mogelijk om een reis met fiets naar Groot-Britannië of Ierland te plannen via de DB-planner.

Trein&Fiets Duitsland

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

In alle regionale treinen zonder reservering in de coupé’s die van het fietssymbool zijn voorzien. Tarieven voor fietskaartjes verschillen erg per regio, internationale fietskaartjes kunnen echter naar ieder Duits station geboekt worden.
In alle Intercity/EuroCity-treinen is fietsvervoer toegestaan met verplichte reservering. Gelukkig komen er ook steeds meer ICE-treinen die fietsen meenemen, zoals de nieuwste generatie ICE4-treinen. Ook voor de ICE is een reservering verplicht. Ook een aantal Nightjet-nachttreinen nemen fietsen mee, echter niet allemaal.
De nieuwe nachttrein van European Sleeper/RegioJet tussen Brussel, Amsterdam, Berlijn, Dresden en Praag gaat wel fietsen meenemen, deze gaat rijden vanaf april 2022.


Geldt er een spitsbeperking?

Nee, fietsen mogen ook in de spitsuren meegenomen worden. Hou er wel rekening mee dat Duitsers dol zijn op het meenemen van fietsen in de trein op zonnige weekenddagen, de treinen kunnen dan erg vol zijn.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:


De belangrijkste lange-afstandsverbinding is de IC Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Hannover-Berlijn, in het fietsenrijtuig van deze trein kunnen er 16 fietsen meegenomen worden waaronder ook tandems. Reserveren is verplicht en mogelijk via Fiets-mee.nl of NS International, bij NS alleen echter alleen aan de balie of via de telefoon.
Ook op alle regionale verbindingen (Hengelo-Bielefeld, Enschede-Münster/Dortmund, Arnhem-Düsseldorf, Venlo-Düsseldorf-Hamm en Maastricht-Heerlen-Aachen) is fietsvervoer mogelijk, zonder reservering. In de snelbus Groningen-Leer is fietsvervoer niet mogelijk, wel in de trein Groningen-Weener. Van Weener naar Leer is ongeveer 12 kilometer fietsen.
In de Nightjet Amsterdam-Wenen/Innsbruck (stopt ook in Passau en München) is fietsvervoer vooralsnog niet mogelijk, men verwacht dit mogelijk per december 2021 te realiseren.
De particuliere nachttreinen Alpen-Sylt NachtExpress (Hannover-München-Salzburg/Konstanz) en UrlaubsExpress (Hannover-München-Garmisch) vervoeren ook fietsen. De kwaliteit van de Alpen-Sylt-NachtExpress is prima, die van de UrlaubsExpress kan nogal wisselen.


Meer informatie:

Zie Deutsche Bahn Reisen mit Fahrrad und Bahn. Reizen naar Duitsland kunnen via de DB-planner gepland worden. Boekingen naar Duitsland zijn mogelijk via Fiets-mee.nl.

Trein&Fiets Denemarken, Zweden en Noorwegen

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

In Denemarken in vrijwel alle treinen. Voor lange-afstandstreinen (waaronder de IC Hamburg-Odense-Kopenhagen) is reserveren verplicht, dit kan via Fiets-mee.nl of NS International.
Ook in Noorwegen nemen vrijwel alle treinen fietsen mee, voor lange-afstandstreinen moet je reserveren. Dit kan vooralsnog alleen telefonisch of per e-mail bij de vervoerders Vy, SJ Norway of Go Ahead.
In Zweden is fietsvervoer over lange afstand alleen mogelijk bij Flixtrain op de route Göteborg-Stockholm. Bij alle andere maatschappijen (SJ en MTRExpress) is fietsvervoer niet mogelijk. Ook de Snälltaget-nachttrein Berlijn-Hamburg-Kopenhagen-Stockholm neemt geen fietsen mee. Fietsvervoer is wel mogelijk in de Öresund-treinen Kopenhagen-Malmö-Göteborg en enkele andere regionale lijnen. Ook de Inlandsbanan (de toeristenspoorlijn Mora-Östersund-Gällivare) neemt fietsen mee, reservering is verplicht.


Geldt er een spitsbeperking?

Er gelden geen spitsbeperkingen in treinen in Denemarken, Zweden of Noorwegen.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Vanuit Nederland is het mogelijk om per dagtrein in één dag naar Kopenhagen, Malmö of Göteborg te sporen. Hierbij stap je over in Osnabrück en Hamburg. In Kopenhagen is aansluiting op de Öresundtrein naar Malmö en Göteborg. Vanaf Göteborg is er een aansluitende Noorse trein die fietsen meeneemt. Ook kun je vanaf Göteborg de volgende dag doorreizen met de Flixtrain naar Stockholm.
Voor Noorwegen kan het handig zijn om vanaf Denemarken de ferry te pakken, bijvoorbeeld Kopenhagen-Oslo of vanaf Hirtshals (Jutland) naar Stavanger en Bergen. Ook de Hurtigruten, de boot langs de Noorse kust, neemt fietsen mee.
Als je in de zomer naar Zweeds Lapland wilt reizen kun je vanaf Nederland op dag 1 naar Göteborg reizen. Vanaf Göteborg kun je op dag 2 met een trein van TÅGAB naar Mora reizen en per Inlandsbanan naar Östersund. Op dag 3 brengt de Inlandsbanan je verder naar Gällivare.


Meer informatie:

Zie de fietsinformatie op de website van de Deense spoorwegen. Reizen naar Denemarken en binnen Noorwegen kunnen via de DB-planner gepland worden. Binnen Zweden staat de informatie over fietsmogelijkheden niet in de DB-planner. Boekingen naar Denemarken en Zuid-Zweden (Malmö en Göteborg) zijn mogelijk via Fiets-mee.nl.

Trein&Fiets Polen, Slowakije, Tsjechië en Hongarije

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

In Polen, Slowakije, Tsjechië en Hongarije mag je in vrijwel alle treinen je fiets meenemen. Voor lange-afstandstreinen (EuroCity, Express-treinen, EIC/TLK-treinen) is reserveren echter wel verplicht, in de regionale treinen mag de fiets mee zonder reservering in de fietsencoupé.
De nieuwe nachttrein van European Sleeper/RegioJet tussen Brussel, Amsterdam, Berlijn, Dresden en Praag gaat wel fietsen meenemen, deze gaat rijden vanaf april 2022.


Geldt er een spitsbeperking?

Er gelden geen spitsbeperkingen in deze landen.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Voor Polen, Tsjechië en Slowakije is het handig om per IC-Berlijn naar Berlijn te reizen. Vanaf Berlijn rijden EuroCity-treinen naar zowel Warschau als Praag die fietsen meenemen.
Vanaf april 2022 is de nieuwe nachttrein Brussel-Amsterdam-Berlijn-Dresden-Praag de makkelijkste trein&fiets-verbinding naar Tsjechië.


Meer informatie:

Zie de websites van de Poolse, Tsjechische, Slowaakse en Hongaarse spoorwegen. Reizen naar en in Polen, Slowakije, Tsjechië en Hongarije kunnen via de DB-planner gepland worden. Boekingen naar deze landen zijn mogelijk via Fiets-mee.nl.


Trein&Fiets Oostenrijk en Zwitserland

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

In Oostenrijk mogen in bijna alle treinen fietsen meegenomen worden, voor lange-afstandstreinen (Railjet, ICE, EuroCity, Intercity en Nightjet) is reserveren wel verplicht.
In Zwitserland is fietsvervoer zelfs mogelijk in het complete openbaar vervoer, inclusief vrijwel alle (tandrad)treinen, kabelbanen en postbussen. Alleen in een (zeer beperkt aantal) ICE en TGV-treinen is fietsvervoer niet mogelijk.


Geldt er een spitsbeperking?

Er gelden geen spitsbeperkingen in deze landen.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Naar Zwitserland reis je het handigst overdag. Eerst per regionale trein vanaf Arnhem of Venlo naar Düsseldorf, vanaf Düsseldorf per directe EuroCity naar Basel en Zürich. Ook zijn er ICE’s vanaf Düsseldorf die fietsen meenemen, dit vraagt echter een extra overstap.
Naar Oostenrijk is er een dagverbinding vanaf Arnhem of Venlo met overstappen in Düsseldorf en München. Vanaf Amsterdam kun je ook per IC-Berlijn via Hannover en Nürnberg naar Wenen reizen.
De Nightjet Amsterdam-Wenen/Innsbruck neemt helaas nog geen fietsen mee, de verwachting is dat dit per december 2021 mogelijk wordt. Tot die tijd kun je vanaf Amsterdam per IC-Berlijn naar Hannover reizen. Vanaf Hannover rijdt er een Nightjet naar Wenen en Zürich die fietsen meeneemt. Op tijd boeken is zeer raadzaam voor deze treinen, er zijn maar 5 fietsplaatsen.
De particuliere nachttreinen Alpen-Sylt NachtExpress (Hannover-München-Salzburg/Konstanz) en UrlaubsExpress (Hannover-München-Garmisch, Düssldorf-München-Garmisch, Düsseldorf/Hannover-Wien/Villach en Hannover-Lörrach) vervoeren ook fietsen. De kwaliteit van de Alpen-Sylt-NachtExpress is prima, die van de UrlaubsExpress kan nogal wisselen.


Meer informatie:

Zie de websites van de Oostenrijkse Spoorwegen ÖBB of Zwitserse Spoorwegen SBB. Reizen naar en in Oostenrijk en Zwitserland kunnen via de DB-planner gepland worden. Ook voor al het overige OV in Zwitserland staat vermeld of fietsvervoer mogelijk is. Boekingen naar Oostenrijk en Zwitserland zijn mogelijk via Fiets-mee.nl.

Trein&Fiets Italië

In welke treinen mag ik mijn fiets meenemen?

Tot 2020 was het meenemen van fietsen alleen toegestaan in regionale treinen en in de EuroCity/Railjet-treinen vanuit Zwitserland en Oostenrijk. Sinds 2020 is het echter mogelijk om fietsen mee te nemen op een aantal binnenlandse IC-treinen. Hiermee zijn de allersnelste Freccia-treinen nog niet toegankelijk, maar het biedt in ieder geval wel meer mogelijkheden. Reserveren voor fietsen is verplicht in deze IC-treinen en kan via de Trenitalia-website.

De mogelijkheid om fietsen in IC-treinen bij te boeken vind je op de Trenitalia-website na het kiezen van het tarief.

De Nightjet-nachttreinen vanuit Duitsland en Oostenrijk naar Italië nemen geen fietsen mee, in de toekomst wel zodra de nieuwe Nightjet-treinen hier geïntroduceerd worden (vanaf 2023).


Geldt er een spitsbeperking?

Er geldt geen spitsbeperking in Italië.


Belangrijke verbindingen vanuit Nederland:

Naar Milaan kun je in een dag reizen via Hannover of Düsseldorf, Basel en Chiasso.
De route naar Rome is altijd veelgevraagd vanwege de bekende fietsroutes van Benjaminse. Je kunt de reis in één keer doorgaand maken: Per IC naar Hannover, Nightjet naar Innsbruck, EuroCity naar Bologna en IC-trein naar Rome. De Nightjet naar Innsbruck heeft echter maar 5 fietsplaatsen, vroeg boeken is dus aan te raden. Handiger (en relaxter) is het om in 2 dagen te doen, bijvoorbeeld dag 1 Nederland-München en dag 2 München-Rome.
Naar Venetië kan ook per Nightjet Hannover-Innsbruck. Vanaf Innsbruck rijdt een aansluitende EuroCity naar Venetië.
De particuliere nachttrein UrlaubsExpress (Düsseldorf/Hannover-Verona) vervoert ook fietsen. De kwaliteit van de UrlaubsExpress kan nogal wisselen.


Meer informatie:

Zie “Travelling with your Bike” op de website van Trenitalia (de nieuwe mogelijkheid met fietsplaatsen in de IC-treinen staat hier nog niet vermeld). Reizen naar en in Italië kunnen via de DB-planner gepland worden. Boekingen naar Italië zijn mogelijk via Fiets-mee.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *